fredag 21 september 2012

Hemmagjord Proteinbar

Har länge funderat på att prova detta i mitt kök, men alltid fått för mig att det inte alls ska smaka gott eller åtminstone inte jämförbart med det "godis" man får betala extremt mycket för per kilo bara för att man vill ha lite mer protein och mindre socker!

Hade googlat lite recept utan att hitta något som direkt fick mig att bli intresserad så gjorde en blandning av flera recept och med smaker som jag personligen gillar.



Ingredienser:
115g Whey FX
160g Havregryn (ICAs)
125g Alpro Almond drink
20g Tranbär torkade
10g Honung, flytande (ICAs) (~1msk)
10g Kakaopulver fett 20-22% (~2tsk)
10g Kanel (~2 tsk)



1. Fickhacka tranbären i önskad storlek


2. Blanda havregryn, vassleproteinpulver, kanel & tranbär i en bunke.


3. Blanda i en annan bunke "mjölken", kakao & honungen. Kör en kort stund i mikron (30s @ 600W) för att underlätta upplösningen av kakaon.


4. Blanda det blöta och det torra i samma bunke till en jämn smet.


5. Bred ut kakan i bakplåtspapper (jag hade "vaxat" i denna ugnsform med måtten 18x28 cm) så den blir ~2 cm tjock! För att underlätta kletandet fuktad jag en latexslickepott för att "bre" ut den till en slät/jämn kaka!

In i frysen/kylen tills den är fast/stel/ej kladdig. Hade min 2h i frysen, sen 1h i kylen innan jag provsmakade!

Totalt:
1212 kcal
115g protein (39E%)
131g kolhydrater (44E%)
23g fett (17E%)

Hur ni väljer att dela upp denna är upp till var och en, jag delade min på 4 för att det passar mig bra kcalmässigt men 6-8 bitar kanske är mer lämpligt?


Smakbetyg: 2/5

Kommentar:
Whey FX choklad har en än gång visat sig värdelös i bakverk! Sen smakade det inte äckligt, men LÅNGT ifrån någon chokladliknande proteinbar jag ätit!

Ev. lite mycket vätska, för den är väldigt kladdig och osäker på hur väl den klarar sig en längre stund i rumstemperatur.

Jag kommer göra ett nytt försök, men då kommer Whey FX Creamy Vanilla användas då denna är mer sötsliskig och kommer ge baren mer sötma!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar