lördag 24 november 2012

New York (Protein) Cheesecake Jimmy-style

Då detta var vad som bjöds på jobbet och jag inte "fick" äta det då dom snällt valde att ta det som frukost bestämde jag mig för att göra en egen variant, där jag plockade grundkonceptet från receptet och sedan la till min egna lilla tvist...

... Så detta recept är alltså INTE till 100% en regelrätt amerikans cheesecake!


Ingredienser:
217g Ägg rått
500g Kvarg 0,1%, ICA
200g Philadelphia 5%
70g Mannagryn
125g Blåbär frysta
1,5dl Stevia
4 korkar vaniljarom (motsvarar 2 tsk vaniljsocker?)


Vispa philadelphiaost och kvargen till en jämn smet. (jag äger fortfarande bara en manuell ballongvisp)



Blanda i Stevia, mannagryn och vaniljarom.



Rör ner äggen (4st).


Häll smeten i en springform eller liknande (24cm i diameter) och strö över blåbär. Jag smörjde in form och hade i lite ströbröd för att säkra upp så den ej skulle fastna!


Grädda kakan i mitten av ugnen @ 175 °C i 40 minuter (min kaka var lite lös i mitten aka inte torr). Stäng av ugnen och låt kakan stå kvar i eftervärmen i cirka 30 minuter.

För bästa resultat låt den stå i kylen över natten innan den äts!

OBS! Om er ugn är väldigt effektiv bör ni kanske täcka formen med aluminiumfolie när den börjar ta färg, så den inte blir "bränd". Jag körde över+undervärme och i mitten av ugnen utan att täcka!

Totalt:
1100 kcal
108g protein
90g kolhydrater
33g fett

Exkluderade smör+ströbröd som användes i formen, då detta var så pass lite!

Kakan vägde komiskt nog ganska exakt 1100g så per 100g tänker jag inte ange ;)

Smakbetyg: 4/5

Kommentar:
Denna kaka blev förvånanstvärt god, för hade inte alls förväntat mig detta resultat när jag uteslöt kexbotten och dessutom tillsatte mannagrynen. Personligen tyckte jag sötman var perfekt, men skulle rekommendera er som verkligen vill få en söt kaka att använda 2 dl stevia för blåbären är ganska sura och tar bort den eventuella sötman som sötningsmedlet ger!

Nu är detta ingen lowcarbkaka, för detta har jag provat innan utan goda resultat. Men tror det skulle gå att ersätta mannagrynen med tex (vanilj)kaseinproteinpulver utan att försötöra allt för mycket av smakupplevelsen! Men lämnar inga garantier...


Jag åt min med soya-spraygrädde, men tror personligen tex vaniljvisp skulle höjja denna kaka till skyarna utan att på något vis göra denna "onyttig"!

2 kommentarer:

  1. mmm. mamma fyller år 1 maj, så funderar på å baka denna då :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle rekommendera den riktiga istället, 10-faldigt många ggr godare. Tex

      http://www.leila.se/new-york-blueberry-cheesecake/recept/bakverk/index1,23.htm?id=2698

      MAn fyller bara år en gång om året och jag åt en fullfet cheesecake + chokladtårta på mon födelsedag utan att bli tjock ;)

      Radera