söndag 24 februari 2013

Dagens kost


Söndagsmiddag med syrran som kock, vilket denna gång innebar en "svenne-stark" korvgryta med ris och grönsaker. Blev riktigt jävla gott så en backning skedde per automatik!


Dessert var samma kock som middan, något som kallas för snabb cheesecake och var enligt mig en fullträff på smakskalan! Det är alltså bara fullfet Philadeplhia, florsocker & vaniljsocker som vispats ihop och fått stå i kylen med lite bär i botten innan den toppades med digestivekex! Blev även ett par chokladpraliner, några chips och två citrusfrukter (clementiner?) innan vi åkte hem!


Eftersom söndagsmiddagen var väldigt proteinfattig fick en proteingrötskål tjänstgöra som avslutning på denna afton. Rågflingor, keso, wheyprotein, tinade bär & diverse smaksättare resulterade i +110g på proteinkontot!

Totalt:
2773 kcal
148g protein
280g kolhydrater
108g fett

Kommentar:
Fastan bröts kl. 16.30 (?) och gröten var i magen kl 20.30 ungefär!

Nu var jag faktiskt med när maten och efterrätten gjordes, så har rätt så bra koll på vad jag stoppat i magen så känns som siffrorna är ganska vettiga trots enbart uppskattningar. Kan bara konstatera att denna typ av mat som åts på söndagsmiddagen är PROTEINFATTIG (!) så det förslår...

Tur jag har dom rätta hjälpmedlen för att råda bot på detta? Blev dock väldigt lågt totalt men får duga!

8 kommentarer:

  1. Men åh, korvgryta/korvstroganoff!!! Nästan ofattbart hur något så löjligt enkelt kan vara så gott. Hade jag varit köttian och off-diet hade jag tagit backning x10 ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jasså, detta är alltså frökens svaghet från "köttvärlden"!? ;)

      Sen jag började lära mig mer och mer om kost har jag undvikit dessa halvfabrikat i största möjliga mån (grillar dock korv), men måste nog erkänna att det är så pass gott att jag nog får börja göra undantag.

      Det är ju dock ganska proteinfattigt och fettrikt om man äter som här en gryta på hotdogs och red hot chorizo, men går alltid kompensera på andra sätt som tur är :)

      Radera
    2. Alltså mja, svaghet och svaghet. Jag är uppfödd på Jokkmokks-falu (flerfaldig vinnare i chark-SM) och tycker att korv är grymt gott bara. Dock inte så pass gott att jag inte på grund av vegetarian- och "hälso"skäl inte kan välja bort det eller göra en vegetarisk proteinspäckad version istället. Min seitanstroganoff går inte av hackor måste jag säga ;)

      Radera
    3. Okej, då är jag helt med på hur du tänker och måste säga att jag är imponerad över din beslutshamhet när det kommer till att INTE äta kött...

      Hade alltså aldrig själv klarat mig utan detta, kanske inte ens om det var så att jag av hälsoskäl borde undvika detta. Köttjunkie for life? Ja vi får väl se! :P

      Ps. Borde kanske testa seitan nångång, får skrivas upp på "att-göra-listan" tror jag bestämt! Ds.

      Radera
    4. Tycker inte det är särskilt svårt. Handlar bara om att sätta sig själv i andra hand i förhållande till djur, natur och medmänniskor. Den eventuella hälsofördelen är ytterst sekundär liksom mitt "behov" av kött. Jag tror att man helt enkelt måste avstå en eller flera av sina lustar för att den här världen ska fungera. Vara solidarisk liksom.
      Men det är vad jag tycker och på samma sätt som jag inte vill bli dömd för mina val kan inte jag döma någon annan heller. Fast visst vore det bra om alla tyckte som jag ;)

      Radera
    5. Mycket intressant att läsa om hur du tänker, trots att jag inte alls tänker på samma vis. Men är lite inne på samma spår som dig, jag dömmer ingen för sina val... speciellt inte när personen ifråga har en bra anledning till sitt val och inte bara säger "för det är så och alla borde göra så här".

      Så jag respekterar alltså ditt val att vara köttfri, trots att jag kan tycka det är helt uppått väggarna ibland :P

      Radera
    6. Kanske just därför som det blir intressant? Och just därför som det blir en spännande diskussion. Eftersom det finns flera, olika åsikter :)

      Radera
    7. Kan inte annat än instämma, lär mig mycket matnyttigt (höhö) dagligen av att utforska min nyfikenhet...

      Sen kanske det tar 10 år innan jag applicerar min nyfunna kunskap men finns iaf i bakhuvudet där nånstans och gror ;)

      Radera