torsdag 28 februari 2013

Läsarfråga: Hur beräknar man energivärdet på kokt ris?

Fick en väldigt bra fråga i en kommentar av signaturen Jonatan på onsdagens "dagens kost" och tyckte detta borde svaras på ett sätt där fler kan få ta del av det!

"Då använder jag dagens måltid som ett exempel. Kokade 250g okokt ris som efter jag kokat det vägde ~500g. Näringsvärdet per 100g okokt ris är 7.3g prot, 76g kolhydrater & 1.3g fett.

Jag har själv räknat på det här men är inte 100% säker på att det är rätt. Vilka näringsvärden skulle det kokta riset få /100g? :-)"

Man brukar säga att kolhydrater binder sin egen vikt ggr 2,8 i form av vätska vid tillagning, vilket stämmer rätt så bra om man kollar vad slv anger för siffror på sitt ris okokt vs kokt.

100g Ris långkornigt okokt
352 kcal
7,8g protein
76,9g kolhydrater
0,7g fett

100g Ris långkornigt kokt
117 kcal
2,6g protein
25,6g kolhydrater
0,2g fett

Faktorn här blir exakt 3,0, tex 352 kcal/117 kcal = 3,0.

Dessvärre är detta endast teoretiska siffror, för det är nästan helt omöjligt att koka riset exakt lika varje gång och mina erfarenheter är att jag aldrig lyckas få 3ggr vikten på det kokta vs det okokta, så jag räknar aldrig med deras angivna siffra på kokt ris (gäller även pasta m.m.).

Hur får Jonatan fram sitt näringsvärde på det kokta riset?

Jag tar Jonatan's siffror som exempel, men (obs!) använder mig av slv's näringsvärde för det okokta riset.

250g Ris långkornigt okokt:
352x250 = 880 kcal
7,8x250 = 19,5g protein
76,9x250 = 192,3g kolhydrater
0,7x250 = 1,8g fett

Riset kokas och i kastrullen har Jonatan nu 500g ris.

Vad ger detta för näringsvärde per 100g kokt ris?

880/5 = 176 kcal
19,5/5 = 3,9g protein
192,3/5 = 38,5g kolhydrater
1,8/5 = 0,4g fett

Nu kanske siffran jonatan fick fram inte var exakt 500g, men som ni ser så använder man en faktor 100 när man delar upp kcal'en för att få per 100 gram. Så 505g ger alltså delat med 5,05 och 497g blir delat med 4,97, så hoppas ni förstår hur jag tänkt/räknat?

Som ni ser så stämmer denna siffra alltså inte med den siffra slv angett för kokt ris!

Som bonus så kan jag ge 2 alternativa lösningar på detta problemet, men läs detta med reservation för att det kan bli lite invecklat och risken är att det bara krånglar till det ännu mera!?


Använd slv's okokta vikt vid registreringen

Detta gör man då genom att ange hur stor del av det okokta man tar och för att förklara vad jag menar så använder vi oss samma okokta vikt som i exemplet ovan, alltså 250g.

250g Ris långkornigt okokt:
352x250 = 880 kcal
7,8x250 = 19,5g protein
76,9x250 = 192,3g kolhydrater
0,7x250 = 1,8g fett

Riset kokas och i kastrullen har Jonatan nu 500g ris. Han väljer att äta upp 200g kokt ris.

Hur mycket okokt ris har han ätit?

Den uppätna vikten delat med det totala kokta vikten = hur stor andel av den toala okokta vikten som ätits upp.

200g/500g = 0,4.

Vill man inte använda sig av denna siffra så är det samma sak som 40%. Men för att få fram hur mycket okokt ris Jonatan ätit gör man följande:

250gx0,4=100 gram

100g Ris långkornigt okokt:
352 kcal
7,8g protein
76,9g kolhydrater
0,7g fett

Använd slv's kokta vikt vid registreringen

Vi använder exempelt där 250g okokt ris väger 500g kokt, vilket då ger en faktor på 2,0 och det stämmer ju ej överens med slv's siffror som använder en faktor 3,0.

För att kunna använda slv's kokta vikt behöver vi alltså använda en omvanlingsfaktor och det räknar man ut på följande vis.

100g av Jonatans Ris långkorning kokt:
176 kcal
3,9g protein
38,5g kolhydrater
0,4g fett

100g av slv's Ris långkorning kokt:
117 kcal
2,6g protein
25,6g kolhydrater
0,2g fett

För att ta reda på vilken "omvandlingsfaktor" Jonatan ska använda sig delar han sitt ris näringsvärde med slv's. 176 kcal/117 kcal = 1,5.

Hur använder han denna faktor om han ätit upp 200g av sitt kokta ris?
200gx1,5=300g kokt ris.

300g Ris långkornigt kokt:
117x3 = 351 kcal
2,6x3 = 7,8g protein
25,6x3 = 76,8g kolhydrater
0,2x3 = 0,6g fett

Är man observant så är detta alltså exakt samma sak som 100g okokt ris!

OBS! Pga att fettmängden i ris är så pass liten så felar "faktorn" lite om ni nu räknar riktigt noga på siffrorna jag angett (för inte orkat räkna med så många decimaler), men inget försvinner när man kokar utan det enda som händer är att risets volym ökar pga att det binder vätska!

Disclaimer: Med reservation för eventuella felskrivningar!

7 kommentarer:

  1. Haha, jag älskar att du gör jordens mest komplexa beräkningar (i mina ögon eftersom jag HATAR att räkna på mat pga jobbigt/komplicerat/farligt) och sedan avslutar med "Med resvrvation för eventuella felskrivningar/felräkningar!"
    Typ hela inlägget som handlade om beräkningen :P

    Annars, puss på dig bror <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, gäller att ha ryggen fri ;) Nu vet jag dock 99,9% säker på att jag räknat rätt, däremot lätt att slinta och få in fel siffror och trots att jag läste detta typ femtielva ggr kan jag ha missat något :P

      Radera
  2. Man får tacka så hjärtligt, hade gjort på exakt samma sätt och har dig att tacka för att jag kunde det. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så och vilken tur att det gick att förstå mina uträkningar :)

      Radera
  3. Nu förstår jag varför du kör periodisk fasta. Så att du har tid att skriva blogginlägg på lunchrasten! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, ja du är nog on to something ;)

      För skrivs faktiskt mestadels blogginlägg då eller på kvällarna som sedan schemaläggs (därav väldigt specifika tider på dygnet "artiklarna" läggs ut, om man kollar riktigt noga)

      Radera
  4. Är din slutsats helt enkelt att man får i sig samma näringsvärde från att äta 100g okokt ris som man får av att äta den mängd kokt ris man får av att koka upp 100g okokt ris?

    SvaraRadera