lördag 29 september 2012

Proteinbar försök nr 2

Då har jag gjort ännu ett försök på en hemmagjord proteinbar, försök nr 1 hittar ni recept på här!

Denna gång föll valet av smaksättning på kanel och vanilj...



Ingredienser:
60g Whey FX Creamt Vanilla
80g Havregryn (ICAs)
50g Alpro Almond drink
10g Honung, flytande (ICAs)
15g Tranbär torkade (sun-maid)
10g Kanel
1 kork Vaniljarom
1/4 kork Naturlig citronarom
(stevian använde jag aldrig)

  • Fickhacka tranbären i önskad storlek

  • Blanda havregryn, vassleproteinpulver & tranbär i en bunke.

  • Blanda i en annan bunke "mjölken", kanel, vaniljarom, citronarom & honungen. Kör en kort stund i mikron (30s @ 600W) för att lättare få vätskan att bli homogen. OBS! Går bra att använda vanligt mjölk (hållbarheten sägs dock vara kortare då)

  • Blanda det blöta och det torra i samma bunke till en jämn smet.
  • Bred ut kakan i bakplåtspapper (jag hade "vaxat" i denna ugnsform med måtten 18x28 cm) så den blir ~2 cm tjock! För att underlätta kletandet fuktad jag en latexslickepott för att "bre" ut den till en slät/jämn kaka!
  • In i frysen/kylen tills den är fast/stel/ej kladdig. Hade min 2h i frysen, sen 1h i kylen innan jag provsmakade!

Totalt:
639 kcal
58g protein (37E%)
76g kolhydrater (48E%)
10g fett (15E%)

Kakan vägde 225g, vilket ger dessa stats per 100 gram:
284 kcal
25,9g protein
33,9g kolhydrater
4,6g fett

Hur ni väljer att dela upp denna är upp till var och en, denna sats är ju dock väldigt liten! ;)


Smakbetyg: 2,5/5

Kommentar:
Whey FX Creamy Vanilla gjorde sig mycket bra (jämfört med valet vid försök 1), men saknas fortfarande mycket smakmässigt innan jag vågar kalla detta för en god proteinbar! Borde kanske haft i mer kanel och även vågat ha i sötningsmedlet?

Smeten kan nog däremot ätas likt "chokladbollsmet" när sötsuget är på topp!

Kommer ge denna variant en chans till innan jag provar ett helt annat recept som dessutom körs i ugnen!

3 kommentarer:

  1. Vilket engagemang ni lägger ner,annat än kycklingfile o whey80.....:)

    SvaraRadera
  2. ni!?

    Kan bara tala för mig själv, men har ett brinnande intresse för matlagning så varför inte försöka göra saker som jag kan äta utan att behöva ha dåligt samvete!? :-D

    SvaraRadera