fredag 17 maj 2013

Kvarg - Det vita guldet?

För ett par år sen var det nog mer vanligt att folk aldrig ens hade hört talas om detta livsmedel, men jag tror åtminstone var och var annan numera åtminstone hört talas om det?

Är man dessutom inne i hälsosvängen är det svårt att undvika att se att nästan alla äter detta på andra sätt än till det som det från början tillverkades, vilket då i tyskland var bakning!?

Vet inte hur ofta jag får frågan "måste jag äta kvarg?" eller liknande och svaret där är så klart nej...

Men tänkte här försöka bena ut exakt vad kvarg är samt vad dess användingsområde kan tänkas vara!



Vad är kvarg?

"Kvarg (även stavat kvark) är färskost av surmjölk, koagulerad med mjölksyrebakterier, till skillnad från keso, som är färskost av vanlig mjölk, koagulerad med löpe. 

Kvarg framställs av mjölk som mjölksyras, vilket får till följd att de fasta beståndsdelarna kan skiljas ut från de flytande. Den flytande delen, vasslen, får rinna av genom en silduk och vid industriell tillverkning centrifugeras massan. Därefter passeras massan genom silar. Den önskade fetthalten uppnås genom tillsats av grädde. 

Kvarg har höga halter av proteiner, kalcium och fosfat. Fosfatet minskar kalciumupptagningen i kroppen. Kvarg förbättrar magens mikroflora. Kvarg liknar cottage cheese, men har mindre grynig konsistens och syrligare smak." Kvarg, wikipedia

Tycker wikipedia förklarar det så bra så valde att köra en "klippa och klistra" rakt av, men man skulle kunna enkelt kalla det för "en proteinrikare mejeriprodukt än yoghurt & fil".

Kan vara värt att tillägga att detta livsmedel inte enbart finns i låga fetthalter utan man kan hitta det i över 10% fett!


Användningsområde

Från början så verkar det som tanken var att det primärt skulle bakas med, snarare än att ätas rakt upp och ner, då tex tyskarna gör sin sk "käsekuchen" på kvarg.


Finns flertalet maträtter och desserter som grundas på just kvarg och detta har funnits bra mycket längre i köket än man tror även om genomslaget i sverige kom ganska "nyligen".


Detta livsmedel går dock att använda till fler saker än matlagning och bakverk, där tex styrketränande individer som är måna om sitt proteintag rentav äter denna "direkt ur burken" eller utblandat med lite vatten och saft som frukost, mellanmål, lunch eller middag beroende på hur övriga dagen rent kostmässigt ser ut!


Man kan även göra såser, glass m.m. av detta livsmedel och rekommendera denna forumtråd för inspiration:

Edit: Då jag gjort en hel del recept med kvarg som ingrediens så har nu jag öronmärkta dessa med en etikett, så titta även här för inspiration!

Varför äta kvarg?

Som jag skrev i inledningen måste man inte äta kvarg, då det inte finns någon magisk ingrediens i detta livsmedel som gör att man tex blir stor och stark, vältränad eller smal!

Däremot finns det flera troliga anledningar till varför detta livsmedel slog igenom för en tid sen.

Det är först och främst väldigt proteinrikt (ca 70-75%) och det mättar generellt väldigt bra per kcal.

Den sistnämda anledning gör att kvarg (med låg fetthalt) lämpar sig väldigt bra under deff då man generellt ofta har en tendens att bli hungrig av att frivilligt välja att underäta antalet kcal!
 
Det är även en ganska billig proteinkälla, vilket för en som äter mycket protein kan vara än väldigt avgörande parameter vid val av livsmedel som proteinkälla!


Att kunna äta bakverk som mättar och per definition skulle kunna kallas "nyttiga" är troligen också en av anledningarna?

Slutord

Min personliga åsikt i ämnet är att man ej bör äta detta om man inte tycker det är gott, för det finns tex keso eller proteinpulver som fyller "exakt" samma funktion och kostar ungerfär lika mycket när det kommer till "protein per krona".

Jag äter det nästan dagligen under deff (energiunderskott) medans när jag ligger på energibalans eller energiöverskott (bulk) knappt äter det överhuvudtaget då det helt enkelt inte behövs då jag med ett ökat kcalintag får i mig mitt proteinbehov via andra livsmedel!

Länge leve kvargen?

6 kommentarer:

  1. Jaa, länge leve kvargen! :D Bra inlägg! Kvarg är verkligen gudomligt, tycker jag. Man kan göra så mycket med det. Däremot finns det kvarg med löpe, sådant håller jag som är veggo koll på, t ex den klassiska kesellan. Nu äter ju jag den ibland ändå, när jag inte känner mig så kräsmagad ;-) men iaf. Kort och kott, bra inlägg, som sagt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe!

      Ja men precis, många glömmer bort vad kvargen var till från början... för går ju som sagt göra mer än bara äta med funlight/bär ;)

      Jasså, sånt där har jag ju noll koll på så var faktiskt en nyhet för mig!

      Tackar så mycket!

      Radera
  2. Smart ämne och bra skrivet! Du är verkligen bra på att blogga :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar så mycket, riktigt kul att höra och ger mig motivation att fortsätta med min "artikelserie"! ;)

      Radera