tisdag 7 maj 2013

Emmy's (Kingsize) Proteinkaka

Denna kaka är mer eller mindre en plankning av Emmy's recept, så därav att jag tillägnar kakan henne med det namnet!

Skillnaden är dock tex att en sats är dubbelt så stor och innehåller lite mer kvarg i förhållande till de övriga ingredienserna!


Ingredienser:

160g Stevia Strö (ICAs) (ca 2 dl)
300g Ägg rått (ca 6st normalstora)
250g Kvarg, färskost 0,3%
100g Mellanmjölk 1,5% fett
80g Casein FX Creamy Vanilla
15g Bakpulver (ca 4 tsk?)
2,5g Vaniljarom, Dr Oetker (ca 1/2 tsk)
150g Hallon, frysta
Smör till smörjning av formen

Tillagningsätt:

Sätt ugnen på 175 °C.

Vispa ägg och stevia pösigt i en bunke med elvisp (1-2min).

Häll ner kvarg, mjölken och vaniljaromet i bunken. Vispa tills det blir en jämn smet.

Mät upp caseinpulver och bakpulver i en bägare/skål och blanda runt lite snabbt. Häll sedan ner detta i bunken med smeten samtidigt som du vispar. Häll ner lite i taget för att undvika att det blir klumpar!

Vispa 1-2 minuter så det verkligen är blandat. OBS! Smeten kommer vara väldigt lös!

Smörj en springform (24cm), häll ner smeten och toppa med frysta hallon.


Grädda den sedan i 35 minuter mitt i ugnen.


OBS! Kakan ska ha en ofärdig karaktär när den tas ut, är den ej kladdig/lös i mitten har den varit inne för länge! Den kommer även vara väldigt mycket högre precis färdig mot när den svalnat!

Ta ut formen och låt svalna under en bakduk, ställ sedan formen inplastad i kylen!

Äts helst dagen efter, men går bra att äta samma dag men kommer upplevas som ganska degig/blöt i mitten!


Totalt:
1026 kcal
135g protein
31g kolhydrater
37g fett

Då kakan denna gång vägde nästan exakt 1000g delar ni enklast samtliga siffror med 10 för att få fram näringsvärdena per 100 gram!

Per bit: (tot. 8st)
128 kcal
16,9g protein
3,9g kolhydrater
4,6g fett

Kommentar:
Jag har gjort emmys orginalrecept säkert 10ggr innan jag köpte min första påse caseinprotein, så faktiskt aldrig bakat hennes recept på rätt sätt någon gång. Däremot så är jag rätt säker på att detta smakar i det närmaste precis lika gott då det trots allt bara är små justeringar jag gjort!

Anledningen till justeringarna är att jag försökt få den en deffvänlig variant av den tyska ostkakevariant man gör på kvarg, sk Käsekuchen.

Har gjort 6 olika varianter och det finns fortfarande potential till en förbättring på konisistensen men smaken är outstanding för när en icke deff-skadad säger att det smakar väldigt gott då är det bra!?

Tips!
Vill ni inte ha den kladdig i mitten halvera mjölken.

Använder ni inte en kvarg som är fast (som Milbona och ICAs Basic kvarg är) bör ni halvera mjölkmängden. (vet åtminstone att ICA's 0,1% kvarg är väldigt mycket mer lättflytande)

Tillagningstiden är väldigt avgörande och har som sagt gjort 6 olika försök, så vill ni ha den mer kak-lik stäng av ugnen efter 35 min (eller när ni tror den är klar) och låt den stå kvar i ugnen tills den svalnat!

Ersätt INTE hallon med frysta jordgubbar då dessa innehåller mycket vätska och gör kakan väldigt lös! I övrigt funkar det bra med med allt från färskt (hackat) äpple, blåbär m.m.

Smaksättningen går att variera efter behag, kanel & äpple är tex en grym kombo och gillar ni saffran går det ju att köra ner det! Sen finns det ju 100-tals olika smaker på kaseinproteinpulver så bara testa er fram!

13 kommentarer:

  1. Finally!

    1 fråga bara:
    Kan man ersätta Stevia strö med hermesetas lättströ? Eller skiljer de sig något?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det är den stevia-baserade hermesetas så lär smaken åtminstone inte påverkas.

      Men däremot har deras stevia lättströ inte alls samma struktur i kornet och även fast jag har denna hemma har jag aldrig provat att vispa detta pösigt med ägg, så vet ej hur det blir då!

      Värsta som kan hända är väl att det smakar skit, så värt chansen?

      Jag var som sagt tvungen att göra 6 kakor innan jag blev 100% nöjd med konsistensen så trial n error!?

      Radera
    2. Lägg till att 1dl lättströ från hermesetas väger typ 10g om jag minns rätt? ICAs stevia strö väger ungefär 80g per dl, så vikten bör alltså INTE överensstämma för då kommer din kaka vara sjukligt söt :D

      Radera
    3. Okej,
      Tror 1dl hermesetas och 1dl ica stevia motsvarar varandra rätt bra.. Men tur att man inte går efter vikt i alla fall. En hel burk är på 90g xD

      Får köpa en påse Stevia också för att vara på säkra sidan :)

      Radera
    4. Ja det kan nog stämma rätt bra!

      Vill du vara "helt" säker låter det som ett enkel lösning, för gillar minst sagt ICAs stevia just pga att det är exakt samma karaktär som strösocker vilket passar grymt bra när man ska vispa det med ägg :) (inbillar mig även att det smakar bättre än hermesetas sötningsmedel)

      Radera
  2. mhmhmhm KAKA :D så fin!

    Ska nog också veva ihop en senare i veckan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, kul/tur du gillar den ;)

      Gör du rätt i, har som sagt själv gjort 6st på kort tid = ätit mer än 1 kaka i veckan och i dina mått mätt är det ju 2 kakor så har snart påbörjat något sorts missbruk? :D

      Radera
  3. Helnöjd!

    Jag följde receptet till punkt och pricka, och åt den efter den stått i kylen i 24 h (tog dock fram den ett par timmar innan jag åt den för att den skulle bli rumsvarm). Bra recept! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra att det föll dig i smaken, har ju sett bilden på slutresultat och såg helt klart ut som att du fick den att se ut precis som min så kan föreställa mig smaken ;)

      Tack!

      Radera
  4. Hej Jimmy!
    Vilken fantastisk insperationskälla du är! Jag är extremt sugen på att testa Emmy's Cake men jag undrar om proteinet denaturerar vid upphättning?
    Mvh
    Jackie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar så mycket och kul att höra! :-)

      Nu antar jag du läst om vassleprotein, vilket då kan förekomma vid uppvärmning. Detta är dock inget problem pga

      1. Det är kaseinpulver i denna.
      2. Inget farligt om proteinet denatureras.

      Så baka denna kaka och njut!

      Radera
  5. Följt dig en längre tid via kolozzeum och dina recept upphör aldrig att förvåna!:)

    Ville bara fråga vad du tror att göra denna fast med kakao + chokladkasein istället?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe kul att höra ;)

      Been there done that = funkar perfekt!

      Radera