onsdag 19 september 2012

Måste man äta tråkig mat under deff?

När jag var HELT okunnig inom ämnet kost- & näringslära så tänkte jag så fort jag hörde ordet deff på följande saker:
  • Kyckling
  • Ris
  • Ägg
  • Svält
Nu är det förvisso inget fel på bra (!) tillagad kyckling, ris eller ägg. Men då jag personligen faktiskt varit en av dom som provat detta kan jag säga att en deff med tråkig och enformig mat inte gör resan speciellt rolig.

För er som inte vet vad deffa innebär så kan det enkelt förklaras:
"Deffa är en förkortning av ordet definera och betyder just detta, att definera sina muskler, dvs göra dem tydligare. Detta är en ritual som de flesta kroppsbyggare utför under månader inför tävlingar i bodybuilding.

Det är alltså inte nån form av panikbantning du genomför en vecka före din Mallorcaresa, utan en metod där du har strikt kontroll över vilken mat du äter samt kondition- och styrketränar i mängder för att bli av med underhudsfett som sträker sig över en period av flera månader."
Saxat från http://www.viktokning.se

Kunskap är makt?
- Ja, det vågar jag lova gäller även inom detta område i allra högsta grad!

Nu tänker jag inte gå in på hur min mest troligt bästa utformade deffplan ser ut i detalj i detta inlägg, men jag tänker däremot dela med mig av några av dom senaste "middagarna" jag ätit och detta är alltså under deff.

"Pizzahamburgare" gjord på bland annat en Vesuvio, kycklingfile, rökt kalkon och som synes en del sås!
Deffsnacks? Keso + varma hallon!

Hemmagjorda hamburgare (och proteinbröd) på 540g nötkött m.m.
Godisskålen är vad man på andra sidan atlanten kallar för "sludge". Perfekt för att dämpa sötsuget ;)
Om detta fångar ditt intresse så föreslår jag att du håller ett öga på etiketten "Matlagning och recept" framöver, för räkna med att jag kommer dela med mig av matlagning som du bara drömt om kunna utföra under deff/diet!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar