onsdag 17 april 2013

Pulled Beef med Sweet Baby Rays BBQ-sås

Ifall ni missat det, har jag gjort ett recept på den traditionella varianten av pulled pork som ni hittar här!

Men då jag gjort pulled pork så många gånger måste jag ju vidga mina vyer och då kändes det naturliga valet att testa med nötkött som proteinkälla, vilket då kallas Pulled Beef.

För att kunna urskilja om det är "pork-" eller "beef-varianten" som är godast så körde jag på i det närmaste identisk smaksättning!


Ingredienser:

1400g Fransyska i bit
380g Rödlök (ca 3st normalstora)
1/4 vitlök (ca 4st stora klyftor)
300g Sweet Baby Rays BBQ-sås
2msk 7-årig Havanna Club Rom (mörk)
1tsk Salt
1tsk Svartpeppar

Obs! Romet är knappast nyckeln till framgång, så exkludera detta om ni inte har denna flaska hemma eller prova med något "rökigt" likt en whiskey eller annan mörk rom!

Tillagnignssätt:

Blötlägg lergrytan minst 20 min i kallt vatten. Har ni inte en lergryta så använd då ett ugnsfast kärl som är "tätslutande".

Sätt ugnen på 125 grader.

Lägg köttet i lergrytan.

Skala rödlöken och dela upp i 2-4 klyftor beroende på storlek, skala vitlöken (behöver ej delas) och lägg runt köttet i grytan.

Krydda köttet.

Häll över BBQ-såsen.

Lägg på locket och ställ in i under halvan i ugnen.

Kontrollera köttet efter 6-7 timmar och se om det faller isär utan problem med en gaffel, om inte ställ tillbaka i ugnen och kolla igen 2-3 timmar senare! (vätskan i grytan får ej ta slut, så tillsätt ev. lite om grytan är torr men köttet ej är klart!)


När köttet är klart så drar du isär det och rör runt med vätskan som är i grytan, du ska alltså INTE hälla ut något utan låta köttet dra åt sig allt! 

Nu löste inte rödlöken upp sig till 100% så är man kräsen kan överflödet plockas bort från grytan!

OBS! Min bit var inne i 12 timmar men det var mer än nödvändigt, utan blev mest så av praktiskt skäl då jag ej var hemma hela dagen.

Det blir bara godare och godare ju längre den får stå i kylen, så att äta det dagen/dagarna efter är nästan att rekommendera för bästa smakupplevelse! Går även utmärkt att frysa in!

Jag åt denna med hembakat pitabröd, sallad & såser men går utmärkt att äta i tortillabröd, med nachochips eller varför inte till ris likt en "kebabtallrik med ris"!?


Totalt:
2366 kcal
296g protein
160g kolhydrater
50g fett

Per 100 gram:
169 kcal
21g protein
11,4g kolhydrater
3,6g fett

OBS! Per 100 gram kan nog skilja rätt mycket beroende på hur mycket vätska som försvinner, men min pulled beef vägde exakt 1400g när den kvar klar (dock väldigt lite vätska kvar)

Kommentar:
Rent spontant så var det ganska stor skillnad i smak mot min pulled pork, vilket innebar att det sistnämda smakade bättre! Nu var det inte i närheten av värt att kalla pulled beef för äckligt, för smakade mycket bra.

Men jag kommer personligen mest troligt välja att göra en regelrätt Texas Chili nästa gång jag gör långkok på en stor bit nötkött. Möjligen kommer jag prova en annan styckbit av nöt som är betydligt fetare om jag ska göra en ny omgång av pulled beef!

Anledningen till skillnaden är nog egentligen ganska självklar, det är nästan en tredjedel så fet styckbit när man väljer fransyska istället för fläskkarré och som alla vet gör ju fett generellt mat godare och just när det kommer till långkok är det nog ännu mer tydligt när man gör denna variant!

Jag skulle alltså rekommendera att ni kör på detta recept istället, om ni enbart är ute efter 100% smakupplevelse och skiter i om det är mer fett på tallriken. (vilket betyder mindre mängd mat per kcal!)

OBS! Sen än en gång, häll ej bort någon vätska utan se till att köttet får ligga i det och suga åt sig allt det goda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar