söndag 7 oktober 2012

(Protein) Kladdkaka

Disclaimer: Detta är alltså en "deff-variant" på kladdkaka och kan absolut INTE jämföras med en äkta kladdkaka smakmässigt, men kan lova er att detta är värt ett försök om ni försöker tänka på figuren och har en svaghet för choklad!

Får tacka detta recept för inspirationen!



Ingredienser:
150g Ägg rått
41g Whey FX Milk Chocolate
100g Milbona kvarg 0,5%
21g Kakaopulver fett 20-22% (2-2,5 msk?)
87g Stevia
2tsk bakpulver
1ml salt (1 nypa?)



  • 3 hela ägg & 1 dl stevia i bunke #1.




  • Blanda övriga torrvaror i bunke #2, glöm inte salt! Jag tog exakt 1ml (1 kryddmått?), för att ha något att utgå ifrån!




  • Mr fluff har tagit livet av min elvisp, så jag vispade ägg + stevia typ 30s med en ballongvisp. 





  • Tillsätt kvargen i bunke #1 och vispa tills det löst upp sig.





  • Blanda ner innehållet i bunke #2 i bunke #1 och vänd runt ett par gånger tills det blir en jämn/homogen smet.




  • Jag använde en springform med 28cm i diameter, smord med ett par droppar rapsolja!




  • 12 minter och 15 sekunder (för att vara exakt) strax under mitten i 170 °C. Problemet här är att det ej går att kontrollera om den är lagom kladdig, mer än att ta ut och låta svalna och äta... (direkt från ugnen är den väldigt mycket högre än på bilden nedan och dallrig i mitten)








OBS! Tid & temperatur har ju väldigt mycket med hur effektiv ugnen är så här får ni helt enkelt börja nånstans och lyckas ni inte får ni göra likt mig och justera efterhand tills ni får rätt kladdighet! Lämnar heller ingen garanti för hur smaken blir om ni inte använder samma vassleproteinpulver som jag, men tror knappast det har någon större betydelse för själva resultatet av på tex kladdigheten!

Totalt:
522 kcal
68g protein
8g kolhydrater
24g fett

Smakbetyg: 4/5

Kommentar:
Denna vart lite för kladdig i mitten, nästan oklar vilket kanske inte är vad jag är ute efter. Men den är "fast" ute i kanterna. Första försöket kördes 15min @ 175 °C och det blev för långt. Tror nästa försök blir lägre temperatur och längre tid och hoppas då på en fullträff!

19 kommentarer:

  1. Guuud vad gott!! Ser verkligen ut som en riktigt kladdis :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovars, duger absolut under deff alt. om man helt enkelt vill äta något med mindre dåligt samvete som innehåller kakao/smakar chokladaktigt ;)

      Radera
  2. Håller med ovanstående, liknar ju faktiskt en kladdkaka! :)

    Ska ge den ett försök!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra och hoppas ditt försök blir lyckat :)

      Radera
  3. Jösses! Trodde det skulle dröja längre innan den kom upp! Måste bara testa den till helgen! Ser helt oslagbar ut! Garanterat godare än microkladdkakan som jag testat! =P

    Tackar ödmjukast för att du delade med dig!
    @laurinjacob

    SvaraRadera
  4. Ser riktigt trevlig ut! Var köper du din Stevia och vad kostar det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Jag köpte denna påse på ICA, 300g för typ 40kr?

      Radera
  5. Gjorde denna nyss och provade med 20 minuter på 150 grader, blev för länge.. blev mer fuktig chokladkaka, blev helt ok ändå och smakade riktigt gott! intogs med lättglass! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du vågade dig på denna skapelse och att den smakade bra trots att det nu inte blev en "kladdkaka"! :)

      Nu var det väldigt länge sen jag åt denna så ska nog rentav göra ett nytt försök och se om jag tycker den smakar lika bra som jag minns att den gjorde :)

      Radera
    2. Det som överraskade mig mest måste ha varit sötman, kvarg och proteinpulver brukar ge en ganska tråkig smak i bakverk även med sötningsmedel tillsatt men denna var riktigt söt ändå, utan att bli för sliskig, så med rätt konsistens borde det bli en riktigt god kladdkaka!

      Ger mig på ett nytt försök ikväll, kortar ner tiden med ett par minuter så vi får se hur det blir..

      Borde gå att lägga till kanske 100g vetemjöl? blir kanske för mycket? ska ändå intas efter träning så det blir antagligen att prova på det, deffskadad som man är så blir allt ätbart ändå! :)

      Radera
    3. Jag använde förövrigt BS double chocolate, inte för att det är någon större skillnad mellan chokladsmakerna men..

      Radera
    4. Låter ju bra att du gillade den så pass mycket, för är ju faktiskt fettet och kolhydrater som gör själva kladdkaka just till smaken så att detta proteinrika bakverk faller dig i smak är ju kanon. Oavsett om du är deffskadad eller ej ;)

      Ang mjölet så är lät ju gå utmärkt, problemet är hur pass mycket extra vätska du behöver för 100g mjöl (1,5 dl?) bör trots allt binda upp en hel del vätska! Nu spekulerar jag enbart, men ett extra ägg eller rentav bara äggvita borde kanske göra jobbet om smeten blir för tjock?

      Nu har jag aldrigt ägt en påse BS och double låter som kasein? Borde binda ännu mer vätska än whey isf :P Tvivlar dock inte på att det är minst lika gott som det wheyprotein jag använde!

      Återkom gärna med resultat efter ikväll :)

      Radera
    5. Jodå, klart man letar efter goda ersättare när de vanliga alternativen blir för feta för deff.. :P

      Angående mjölet så blir det omkring 1,5dl ja, kollar man vanliga kladdkakerecept så ser 1dl mjöl och 2 ägg ut att vara vanligt, då borde ett extra ägg utöver de tre i receptet och eventuellt lite mindre proteinpulver fungera, får se hur det blir..

      Bodyscience har samma namn på deras vassle och kasein, använder vassle till detta receptet.

      Men men, dags att dra till gymmet, återkommer med resultat ikväll! ;)

      Radera
    6. och så var det resultatet då..

      Blev som förväntat inget vidare, smakade mest äggula och konsistensen blev förvisso klibbig, men samtidigt torr och mjölig, så det blev knappt ätbart..

      Tvingade ändå ner det mesta och avslutade med lite vingummi! :P

      Borde fungera med lite mindre mjöl, 3 ägg och kanske någon dl mjölk/lite äggvita? eller ändras konsistensen då? suck, bakverk..

      Fick lite idéer till annat som kan bli gott så helt misslyckat blev det inte! :)

      Radera
    7. Något även jag råkat ut för, alltså att totalt misslyckas. Rent spontant tycker jag ditt upplägg borde fungera men handlar om att få till rätt konsistens så bara testa dig fram!

      Trial and error...

      Om du nu vill ha ett bakverk som smakar choklad och innehåller en del kolhydrater (tänker på mjölet) så skulle jag slå ett slag för min chokladugnspannaka eller nån av dom andra ungspannkakorna! :)

      http://quattrojimmy.blogspot.se/search/label/Pannkaka

      Radera
    8. Jo det var väll mest ett försök att få fram något likt kladdkaka som kunde ätas efter träningen, enklare att göra vanlig kladdkaka och äta kolhydrater separat men.. fler försök till helgen!

      Äter ofta chokladugnspannkakan efter träning, passande macros för mig och blir redigt god med lättglass eller någon sorts bärmix, så den får man tacka för! ;)

      Radera
  6. Hejsan!

    Blir fundersam, är inte 87 gram stevia nästan en hel påse? ska inte det motsvara typ ett kg socker?

    keep up the good work!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, det är ganska exakt 1dl för har samma vikt som strösocker...

      Du tänker nog på hermsetas "lättströ"

      Radera
    2. Nej, det är ganska exakt 1dl för har samma vikt som strösocker...

      Du tänker nog på hermsetas "lättströ"

      Radera