fredag 28 september 2012

Kosttillskott

Detta är troligen något ni antingen läst/hört om eller själva har hemma i skafferiet. För  ärganska svårt att missa att det finns en uppsjö av produkter man kan köpa i både pulver- och pillerform som i många fall lovar guld och gröna skogar!?

Jag tänker inte ens försöka gå in på ämnet på djupet, då detta är en djungel. Jag tänkte däremot berättat VARFÖR jag tar tillskotten som syns på bilden ovan mer eller mindre varje dag (om än i olika doseringar).

Vad är det som syns på bilden?


Carbo FX
Detta är rent maltodextrin (hydrolyserad majsstärkelse) som är en mycket snabb kolhydrat, alltså i det närmaste jämförtbart med det ni kan hitta i affären som heter dextropur eller rent socker om man nu ska vara riktigt järv.

Jag tar detta i 9 fall av 10 före mina fysiskt krävande träningspass, då i dosen 20-30g (vilket är mindre än hälften mot "rekommenderad dos"), för att snabbt få ut energi i kroppen då jag alltid tränar på fastande mage. Kunde lika gärna dricka en sockrad läsk och troligen få samma önskade effekt, men kan inte ha läsk hemma utan att missbruka och då är detta pulver utmärkt och kostar ynka 80 öre/portion med min dosering!

Xpand FX
"... är ett kosttillskott med grenade aminosyror (BCAA) i proportionen 4:1:1 (leucin:valin:isoleucin) avsedd att hjälpa dig som tränar att stimulera proteinsyntesen (muskeluppbyggnaden) och främja prestationsförmågan." Saxat från GV's hemsida

Vad menas då med detta? Detta är heller ingen mirakeleffekt, utan enkelt förklarat så tar jag detta före och efter mina träningspass för att maximalt stimulera proteinsystensen eftersom träning sker utan mat i magen. För det detta pulver egentligen är på rent svenska är alla essentiella aminosyror som man utan problem kan få i sig i helt vanlig mat. Detta ger mig alltså möjligheten att träna på fastande mage, utan att behöva oroa mig för att musklerna ska sova helt!

Jag tar 10g före och 10g efter, vilket påstås vara den övre gränsen för vad man behöver för att få ut maximal effekt (så pass billigt att jag helt enkelt inte väljer att fundera mer över det). Kan även hända att jag använder detta för att "skjuta" på fastan ett par timmar om jag tränar tidigt på helgerna.

Alert FX
Kort och gott koffeintabletter. Varför jag tar dessa är enkelt, jag dricker inte kaffe och anser att pengar på en dyr PWO (prestationshöjjare) är pengar i sjön och vill ha lite extra ork under passet vilket detta ger!

Tar allt från 400-1000 mg lite beroende på vad jag ska träna och hur länge, där en normal kopp starkt kaffe innehåller ungefär 100-120 mg och en 250ml Redbull har <100 mg, så har ni något att relatera till när det kommer till dosering!

Att köpa koffeintabletter på apoteket är helt sjukt dyrt, så väljer att köpa mina på den gymgrossist jag ändå köper övriga tillskott ifrån, men effekten är densamma!

Vitamin D3
D-vitamin är något man helt gratis får på sommar/ljusa dagar av solen, så dessa intas alltså främst under den mörka perioden på året. Jag tar alltså dessa för att inte få en vitamin D brist som kan visas sig på flera olika sätt, läs mer om detta här. Krångligare än så är det alltså inte, för kan inte påstå att jag känner någon effekt utan så pass billigt att jag helt enkelt tar ett par kaplsar när jag kommer ihåg!

Omega FX
Då jag tyvärr äter fet fisk väldigt sällan, samt via leangains oftast får i mig väldigt lite fett så äter jag dessa för att få mig de nyttiga omega-3 fettsyrorna kroppen behöver. Borde äta dessa oftare än vad jag gör, just pga min fettsnåla kost men brukar bli mellan 0-3 kapslar dagligen. Jag tar alltså inte dessa i tron att det skulle öka min ämnesomsättning eller stimulera fettförbränningen, utan enkelt för att inte riskera någon brist!

Inte kollat priset så noga, men gissar att dessa är väldigt mycket billigare än de man köper i vanliga livsmedelsaffärer!?

Sammanfattning

Jag tar alltså dessa tillskott främst på grund av att det är enkelt och smidigt! Gör helt enkelt det möjligt för mig att träna på det sättet jag gör utan att behöva ha med mig x antal matlådor eller liknande. Skulle det sedan visa sig att jag får marginellt bättre resultat av träning pga dessa så är det en bonus, men lägger alltså inte någon större tro i att jag faktiskt får ut mer av dessa pulver/piller, utan lägger fokus på att äta, träna och försöka vila på ett så bra/effektivt sätt som är möjligt!

Hoppas jag inte förvirrat ännu fler vilsna själar däre ute?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar