lördag 22 september 2012

Pizzamuffins

Inte helt optippat så har jag än en gång fått inspiration från kolozzeum's forum när det kommer till bakning/matlagning.


Ingredienser:
65g Ägg rått
50g Äggvita
200g Kvarg 0,1%, ICA
40g Pofiber (semper)
1 msk Oregano
1/2 tsk Örtsalt
1/4 tsk Cayenne
1/4 tsk Chiliflakes
1/4 tsk Svarpeppar
1/4 tsk Vitpeppar
95g Rökt skinka gris fett 3%
44g Ost hårdost fett 10%

1. Då Emmy så fint har gjort ett recept på själva "brödet" som jag gjorde muffinsen på, så tycker jag ni läser hennes recept när det kommer till hur ni får till smeten! Börja alltså med att göra en sats Dietbröd (OBS utan salt, för det tillkommer salt senare)


2. Tillsätt oregano, örtsalt, cayenne, chiliflakes, svart- & vitpeppar i smeten. Jag tänkte även ta stark tacosås från början, men överdoserade cayenne och/eller chiliflakes så tyckte styrkan räckte!



3. Finhacka skinkan och rör smeten tills det fördelats ut bra.


4. Klicka ut i muffinsformarna och hyvla osten och bryt av och lägg uppepå! Som synes fördelade jag upp smeten i 9 formar något mindre än till cupcakes.



5. In i ugnen ca 15 min @ 225 °C. Jag körde 10 min "vanlig" och sedan 5 min på grill för att få lite fin färg på dom!

Totalt:
462 kcal
71g protein
13g kolhydrater
14g fett

Kommentar:
Smakade ärligt talat riktigt gott (har gjort "vanlig" pizza på denna smet) och blir ju med lite fetare ost åt LCHF-hållet?

Bör gå utmärkt att äta kalla och/eller värma upp vid senare tillfällen då det sk "dietbrödet" åtminstone gjorde det.

Vill ni ha en matig muffis som ni kan äta utan att ha dålig samvete rekommenderar jag denna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar