fredag 28 september 2012

One pre-workoutmeal

Hämtat från The Leangains Guide

Varför denna rubrik?


Igår fick jag ett kvitto på att jag inte är en maskin, trots att jag försökt intala mig själv det. Den styrkemässiga trenden går inte riktigt åt hållet som jag "planerat", vilket är kvitto på att denna deff fortskrider lite väl fort!

För det som händer är alltså att jag tappar mer i styrka än jag hade förväntat mig, för tappa i styrka är rätt så normalt eller åtminstone väldigt svårt att undvika när man ligger på kcalunderskott i den storleksordningen som jag gör.

Jag har för övrigt inte ätit ett endast "pre-workoutmeal" på 8 veckor, så kan ju vara så att jag helt enkelt glömt bort hur energin såg ut när jag faktiskt åt innan träningen? För lider absolut inte av energibrist under passet...

Så, en ändring i näringstajmingen och kostschemat kanske är på sin plats?

Min första tanke är prova med ett mindre mål "mat", som kommer intas cirka 3 timmar före träningen, främst på vardagar. När det kommer till kcalintag kommer det till en början inte bli speciellt stort, utan tänkte mig <20 E% (% av mitt totala energintag). Livsmedel som kommer alterneras, främst pga praktiska själ är:
  • 500g Kvarg 0,5 % @ 350 kcal: 60g protein, 20g kolhydrater & 2,5g fett.
  • 500g Keso 4% @ 350 kcal: 55g protein, 12,5g kolhydrater & 7,5g fett.
  • 1000g Mild Lättyoghurt 0,5% @ 400 kcal: 40g protein, 40g kolhydrater & 5g fett.
  • 1000g A-fil Naturell 0,5% @ 350 kcal: 34g protein, 40g kolhydrater & 5g fett.
Hade inte tänkt äta/dricka dessa utan smaksättning utan blir Funlight, kanel och kanske rentav lite müsli beroende på humör? Sen funkar det utmärkt att köra 50-50 blandning av tex kvarg-yoghurt, keso-lättfil osv! :)

Detta kommer per automatik innebär att jag får ett mer normalt ätfönster, för kommer mest troligt fortsätta att göra som jag gör nu att äta mitt största mål mat kl 19-ish och sedan fylla ut kcalbudgeten med ett avslutande mål strax efter!

Har ni tips på andra livsmedel som fyller liknande funktion får ni hemskt gärna lämna en kommentar här!

Ps. Är fullt medveten att jag skulle kunna köra kallskuret med lite grönt till, men jag vill ha något som är prisvärt och smidigt och som kan förvaras i kylen en lägre tid utan att bli dåligt/behöva tillredas! Ds.

2 kommentarer:

  1. Kokt ägg,äggvita kanske? Mvh Magnus

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ägg hade jag redan tänkt på, men blir för mkt fett på ~400 kcal. Men tex äggröra med 2ägg + några deciliter äggvita skulle faktiskt funka!

      Bra tips :)

      Radera