söndag 23 september 2012

Energiinnehåll före/efter tillagning?

Läser väldigt ofta trådar om hur folk nojjar över vad deras mat innehåller när dom väl tillagat maten och allt som oftast inte har en aning om hur dom ska räkna ut detta!

Tänkte då att jag skulle försöka mig på en enkel guide och varför inte ta deffarens mest troliga bäst vän i köket, kycklingfilén?



Jag grundar mitt exempel på Lidls märke Rose, som säljes i 2kg's påsar som är FRYSTA med följande energinnehåll per 100 gram (alltså fryst vikt):
100 kcal
19g protein
<1g kolhydrater (räknar detta som 0 för enkelhetens skull)
2,5g fett

Denna kyckling är mörad, vilket innebär att dom alltså "pumpat" in en hel del vatten i dom för att lura oss att vi faktiskt betalar ~50kr/kg per kilo tinad kyckling?

Tinar man dessa så märker man redan här detta fenomen, då 2kg mest troligt tappar ungefär 10-20% i vikt!

Vad blir då energinnehållet när du tex tillagat dessa i din ugn?
1. Väg den frysta vikten
2. Tillaga kycklingen på valfritt sett i din ugn (jag tinade mina före ugnen)
3. Väg sedan vikten när de svalnat eller åtminstone inte kommer direkt från ugnen

Exempel på mina 2000g kyckling:
Fryst vikt: 2000g
Tillagad vikt: 1434g



Jag har nu ~8 fileer som väger olika mycket, hur får jag reda på energinnehållet på dessa?
Detta är egentligen väldigt enkelt, du räknar ut kvoten mellan den frysta och tillagade vikten:

Exempel i mitt fall:
2000g / 1434g = 1,39

Denna kvot/faktor använder du sedan för att få fram ditt "nya" energinnehåll på den tillagade kycklingen!

Exempel på 100g tillagad kycklingfilé:
100 kcal x 1,39 = 139 kcal
19g protein x 1,39 = 26,4g protein
0g kolhydrater x 1,39 = 0g kolhydrater
2,5g fett x 1,39 = 3,5g fett

Med andra ord, tar du en filé på 257gmultiplicerar du dom festilade siffrorna med 2,57 (tillagad vikt/100), eftersom mitt exempel var på 100g för enkelhetens skull.

Hoppas jag underlättat för några och inte bara orsakat ännu flera grillor i huvudet!?

Ps. Nu stämmer mest troligt inte faktorn 1,39 på samtliga påsar från Lidl av märket Rose, men jag hoppas ni med detta exempel förstår hur du räknar ut din egna faktor om det nu är så att du vill det! Ds.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar