torsdag 27 september 2012

Viktresan del 1

Innan viktresan påbörjades så pendlade jag nog rätt så mycket i vikt för vill minnas att jag hade en period då jag vägde 110 kg, men så fort jag skaffade körkort gick väldigt snabbt utför!

Men kan bjuda på ett par gobitar FÖRE den så kallade viktresan påbörjades.




2009-03-28: 140 kg+

Detta är datumet jag aldrig kommer glömma, jag skaffade mig ett gymkort för första gången i mitt liv!

Hade verkligen ingen aning om hur jag borde träna eller äta, men ett steg i rätt riktning var väl att åtminstone börja röra på sig?

Man skulle nog kunna säga som så att jag tränade styrketräning cirka 3 ggr/vecka och åt mer eller mindre vad som helst, men gjorde väl ett försök att åtminstone äta något mindre.

Startvikten är tyvärr okänd, för vågade ärligt talat inte kliva upp på vågen förrän ett par månader senare och då visade den 137 kg!

 Denna bild är från hösen 2009, säg 127 kg?

2009-12-01: 127 kg

Träning flöt på väldigt bra och eftersom jag inte rasade i vikt så blev jag faktiskt även rätt så stark vilket var motiverande. Kilona trillade ju dock av, så något rätt gjorde jag kanske?

Denna bild är från nyår 2009/2010, runt 125 kg?

2010-06-01: 121 kg

Utöver styrketräning så hade jag väl börjat fundera lite mer på kosten och fanns ju så mycket olika dieter så jag hade verkligen ingen aning om vad jag skulle göra.

Värt att notera är att jag fortfarande inte hade en aning om det här med att tex 2500 kcal vore rimligt att äta, för jag visste faktiskt inte ens hur man räknade kalorier utan såg bara massor med siffror utan någon som helst koppling till att jag kunde styra min viktnedgång med detta!

Fick för mig att prova en sån där vlcd-diet, där man intar 6 påsar per dag. Tror det höll i 1-2 veckor (med helg fusk såklart) och resultat blev att jag var så utmattad att jag en dag svimmade!

På våren hittade jag även det här med konditionsträning, så gick väl mer eller mindre dagligen minst 60 min runt det lokala elljusspåret som låg 200 meter ifrån där jag bodde!

Sommaren 2010 var ett bra år viktmässigt och med något bättre kosthållning lyckades jag faktiskt tappa en hel del kilon!



Bildserie från Juni-Augusti 2010, runt 110 kg på sista bilden.

2010-08-01: 110 kg

När jag insåg att jag faktiskt kunde rentav bli smal nångång i framtiden så började jag läsa lite på diverse forum gällande träning-, näring- och kostlära. Insåg väl rätt snart att det fanns något som hette kalorier och att man under en viktnedgång tydligen bör försöka äta proteinrikt för att råda bot på det eventuella problemet med mättnad!

Kom så långt att jag vågade ta en seriös nakenbild vid denna tidpunkt.

Blev mer och mer insatt i det här med att om man äter mindre energi än man gör av med så går man ner i vikt och rasade i vikt rätt så fort!



Men sen kom julledigheten och jag åt som vanligt igen, så dagen innan nyår vägde jag in på 105 kg!

I del 2 tänkte jag börja med att berätta om mitt livs första försök till vad styrketränarna kallar deff!

Så fortsättning följer!

2 kommentarer:

  1. Spännande läsning, men orkar inte kolla igenom heela bloggen, länk till del 2? Jäkligt bra resa du gjort! Bra kämpat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar så mycket!

      Har en "etikett" för hela samlingen:
      http://quattrojimmy.blogspot.se/search/label/Viktresan

      Men längst ner på denna hittar du länkar till samltiga bild-inlägg:
      http://quattrojimmy.blogspot.se/2013/03/4-ars-jubileum.html

      Svarar på dina övriga kommentarer imorrn ;)

      Radera