onsdag 24 april 2013

Death-style Deep Dish Pizza

Under den köttfria veckan utmanade jag ödet rejält, för är det något jag hatar mer än träningsvärk är det (bland annat) det amerikanska måttsystemet som så fint heter imperial (?). Vi pratar alltså oz, ounches, cups & gud vet vad!

Jag har alltså letat recept på amerikanska sidor och hittade ett som lät tillräckligt bra för att helt enkelt försöka konvertera deras måttenheter till vårat fin-fina metriska! *nej jag är inte bitter*

Försök #1 lyckades jag trots konvertering av enheterna göra helt fel på ett antal ingredienser då tablespoon (tbsp) tydligen mostvarar den svenska matskeden (15 ml) och inte tesked (5ml) som jag av någon konstigt anledning hade fått för mig att det var!

Nu blev det dock inte fiasko eftersom jag ändå inte följde receptet utan använde mitt sunda förnuft. Försök nummer två skedde igår och då hade jag gjort ett par små justeringar för att få den perfekt.

Nu vet jag inte om det blev så bra att jag inte kommer försöka ändra lite småsaker till nästa gång, men det är så pass bra att jag vågar dela med mig av mitt grundreceptet på denna pizzabotten!


Ingredienser:
250g Keso färskost fett 4%
250g Ägg (ca 5st "normalstora)
55g Kokosmjöl, Kung Markatta
2tsk Bakpulver (10g)
1tsk Herbamare örtsalt spicy m. chili
1/2 tsk Vitlökssalt
1,5 msk Oregano

OBS! 
Har ni inte Vitlökssalt går såklart vitlökspulver bra, lägg då till extra salt! Har ni inte Örtsalt så går det utmärkt med vanlig salt och vill ni då ha en stark pizza lägg till chilipulver/cayenne! 

Kokosmjölet går troligen ersätta med vilket mjöl som helst men då ändras såklart energivärdet och makrotnutrienterna! Se länkar ovan för mer exakt vilka produkter jag använde mig av! (båda köpta på ICA Maxi)

Tillagningssätt:

Sätt ugnen på 200 °C.

Häll ner alla ingredienser i en bunke och blanda detta väl med en elvips till en jämn smet. (har ni matberedare blir det säkert både bättre och framförallt enklare)

Smörj en passande form. Jag använde mig av en 23cm springform som jag "klämmer" fast ett bakplåtspapper i som botten för att förenkla processen när pizzan ska bort och upp på tallriken hel. (jag äter ju inte så smått) OBS! Ändrat diametern på springformen, för hade skrivit fel!

Häll ner smeten i formen och grädda i mitten av ugnen i cirka 30 minuter eller tills den är gyllenbrun och eller satt sig.

Ta ut pizzabotten och toppa med valfria tillbehör (precis som en vanlig pizza alltså) och grädda i 10-15 min eller tills den fått en fin färg!


Ät och njut!

Totalt: (alltså utan toppingen som syns på bilden ovan)
769 kcal
73g protein
15g kolhydrater
42g fett

Kommentar:
Vet inte riktigt vad jag ska kalla detta, för känns som ordet pizza inte riktigt är korrekt....

Lite som en blandning mellan en panpizza, paj och en frittata.


Hur som helst är det en mycket bra botten att bygga vidare på med valfria tillbehör för att få en komplett måltid! Värt att notera är att jag verkligen avskyr kokos i alla dess former och jag äter alltså detta och tycker det är gott, så att säga att kokossmaken är tydligen är alltså att försöka lura er!

Vill man inte att fettet ska springa iväg så bjuder jag här på ett exempel på hur en färdig pizza skulle kunna bli som inte är allt för kcaltät!

80g Ketchup
80g Riven ost 12%
150g Champinjoner
50g Rödlök
100g Tomat

Totalt inkl toppingen:
1126 kcal
104g protein
45g kolhydrater
53g fett

Antar detta är ganska lagom till två normalstora portioner med en schysst sallad och kanske en brödbit om man vill få i sig lite kolhydrater!

OBS! Har provat göra denna på 1,5%-ig keso istället för den fullfeta på 4% med det är LÄTT värt 50 kcal & 7g fett extra att köra på det sistnämda!

2 kommentarer:

  1. Nice! Ska testas till helgen, tackar så mycket gode herrn :)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste bara älska din övertro till mina recept, men du får gärna även återkomma efter du har provat detta ;-)

      Radera