måndag 17 december 2012

Dödens rocky road

"Rocky road är världens bästa julgodis" - Leila Lindholm

Jag formlingen älskar choklad i nästan alla dess former. Problemet är dock att försöka sluta äta innan påsen, kakan eller vad det nu må vara är slut...

Så började spåna på en variant av rocky road som inte är så då extremt söt att man bara måste kasta i sig ett kilo på rotmos utan kan njuta av en eller kanske ett par bitar och sedan vara nöjd!

Ja, vem försöker jag lura nu egentligen? Men sagt och gjort så åkte jag till affären och köpte dessa (allt som är med på bild 1 var inte till enbart detta bakverk) ...



Ingredienser:
200g Odense choklad 55% kakao
100g Fazer choklad 70% kakao
50g Daim
20g Minimarshmallows ICAs (ca 1,5 dl)
100g Riesen (11st)
15g Rispuffar u tillsatt socker (ca 2dl)
65g Cashewnötter (ca 1dl)
65g Valnötter (ca 1,5 dl)



Hacka chokladen i mindre bitar, smält dessa i mikron på låg effekt (jag körde <400W i kanske 3-5 min?) eller över vattenbad i kastrull. Chokladsmeten ska inte vara rykande varm, utan bara så pass varm att den har smält.



Dela Riesen-kolorna i 2-3 bitar och häll ner dessa och daim-kluttar och rör runt så att dom börjar bli mjuka (dom ska alltså ej smälta).



Dela nötterna i mindre bitar och häll ner dessa och det övriga och rör runt så pass att du trycker det fördelats jämnt.


Häll upp en en passande form klädd med bakplåtspapper (jag körde med vaxad för att slippa att "kakan" skulle fastna). Stoppa in formen i kylen och låt stå tills kakan stelnat helt, vilket borde ta cirka 1 timme.




Dela upp i lämpliga bitar och undvik att äta upp allt på en gång!

Kommentar:
Dom blev DÖDLIGT goda. För smaken blev bättre än förväntat, men har redan nu en plan för hur dom kan förbättras ännu mera!

Utan tvekan mitt godaste godis jag i skrivande stund någonsin gjort så kan inte annat än rekommendera detta recept för er som inte är ute efter en extrem sötsliskig chokladpralin utan vill få en smakupplevelse med sötma, kakaosmak med både mjuka och hårda bitar i!

OBS! Nu är dessa inte skapta för att få nån sorts nyttighetsstämpel, för detta är 100% njutnings-faktor på dessa, men jag kan lika gärna bokföra näringsinnehållet då jag så klart har koll på detta!

Totalt:
3259 kcal
45,6g protein
276,6g kolhydrater

Per 100 gram:
472 kcal
6,6g protein
40g kolhydrater
31g fett

Nu delade jag upp kakan i ganska så slumpmässiga bitar men gjorde ett test och vägde 10st och dom vägde ganska exakt in på 5-6g/st vilket innebär att jag då borde ha hackat upp denna i nästan 100 bitar. Matematiken vad varje bit då innehåller bör inte vara allt för svår men tänker ni på dess energinehåll medans ni äter den har ni nog missat poängen så den ekvationen får ni lösa på egen hand! ;)

Ps. Namnvalet på godisen föll på mitt "internetnick" jag använder lite här och där, så tycker det passar ypperligt då choklad verkligen är farligt gott! Ds.

4 kommentarer:

  1. Ja det är sjukt gott! Kan rekommendera att ha i en burk kondenserad mjölk och lite baileys vid nästa försök :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe. Nu blev jag nyfiken, vad är anledningen till att ha i kondenserad mjölk? (har aldrig haft detta i mitt kök)

      Baileys är dock ej min kopp te, men dooleys funkar eller vaför inte couintreu eller nån schysst rom för att verkligen skojja till det ;)

      Tack för tipsen!

      Radera
  2. Jag skulle säga att det göra allt lite segare och sötare. Kokar man en burk kondenserad mjölk i en kastrull med vattan mellan 2-4 timmar blir det ju kolasås :) Man kan ju kombinera i all oändlighet och det är ju det som är så härligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den egenskapen låter ju ganska spännande, dock inget jag skulle vilja ha i "mina" rocky roads. Men ska nog prövas i något annat bakverk vi tillfälle :)

      Radera