lördag 23 februari 2013

HJÄLP: Vilken löparsko ska jag välja?

Idag gjorde jag och Syrran Intersport osäkert...


Vilket var ett väldigt givande besök, för jag fick se hur mitt löpsteg såg ut och var tydligen bättre än jag trott för han kallade det "ser rätt så normalt och bra ut". Foten är lite vinklad inåt vilket då kallas pronation?


Hur som helst, efter en lite genomgång av vad han hade att erbjuda fann han 3 modeller han tyckte att jag skulle testa när vi diskuterat vad jag tänkt använda dom till. Första intrycket var att samtliga skor var bra skor, om man bortser ifrån att en sko var så ful att jag aldrig nånsin skulle köpas pga dess brutalt fula färg.


Men samtliga testades på löpbandet och blev 200-300 i full fart, fick tom upp pulsen på slutet

Nike & Asics skon kändes bäst, där jag nog skulle säga att Asics-dojjan har pluspoäng för att den kändes bättre när man går i den på platt mark, men i övrigt är det jämt skägg och helt omöjligt att säga hur det känns förrän jag fått springa långt!

Eftersom jag inte är född i farstun så kollade jag så klart upp inköpspriset på Asics-modellen på nätet och är nästan halva priset mot Intersport och han rekommendera tom mig att köpa skor på nätet då han själv var löpare och ej hade befogenheter att göra något med priset!

Frågan är, har ni läsare något bra eller dåligt att säga om dessa två modeller? (klicka för länk)



Användningsområde:
Hade tänkt löpa först och främst distansen 5-10 km på asfalt, men ska vara en sko jag kan (om jag vill) springa längre med och på andra underlag korta sträckor (tex löpband eller elljusspår).

Kommentar:
Rent spontant tror jag valet faller på Asics-skon, men ett litet plus som Nike-skon har är att det fanns i svart (på Intersport iaf) och eftersom jag troligen lär springa elljusspår några gånger i sommar så kommer en ljus sko att bli väldigt smutsig/tappa färgen, men det är bara detaljer och knappast något som ska bestämma vilken sko jag ska välja!

Kollar man mönstermässigt ligger nog nikeskon även där på plus om jag ska ta mig utanför asfalten, men känner rent spontant att Asics-dojjan känns bäst och mer "rätt".

Värt att notera:
Har förbrukat ett par Asics (före löptiden), ett par Adidas Adizero Tempo 4 & springer nu med ett par Nike Airmax Excellerate+ som jag impulsköpte på Stadium Outlet som jag dessutom lyckats få ett par dobbar att släppga pga den lilla Crossfitträningen jag utfört på gymmet!

Tack på förhand!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar