onsdag 27 februari 2013

Enchiladas fyllda med köttfärs och färskost

I fredags var det dags för en ny utmaning i köket och då middagssällskapet är lite inne på det här med att äta "optimalt" efter träningen så valde jag att göra en lite optimerad maträtt just utefter våra önskemål av ett typiskt efterträningsmål.

Dock ska man så klart inte tulla på smaken, så här kommer mina sk enchiladas!


Ingredienser:
500g Nötfärs 10%
40g Kryddmix, taco
500g Krossade taomter (ICA Basic)
150g Lök, röd
285g Majskorn konserv u lag
320g Tortilla, Santa Maria (8st)
200g Cream Cheese 9% (ICA)
240g Tacosås, stark (ICA)
80g Ost Hårdost fett 17%
2tsk Sambal oelek
1tsk Spiskummin
2st vitlöksklyftor
10g smör till stekning

Sätt ugnen på 200 °C.

Bryn först färsen och hacka under tiden röd- & vitlöken fint. När färsen är klar tillsätt löken och låt fräs en kort stund innan de krossade tomaterna, majsen och kryddorna tillsäts.

Koka upp och låt reducera i 5-10 min, smaka eventuellt av med lite mer kryddor som cayenne, chilipulver/flakes beroende på önskad hetta! (jag använde även mitt hemliga vapen som ser ut så här)

Bred ut färskosten på "insidan" av samtliga tortillabröden, fördela sedan ut köttfärsröran och rulla ihop dom. Lägg dom i en ungsfast form och häll över tacosåsen och avsluta med ost.

Gratinera i ugnen i cirka 10 minuter eller tills dom fått fin färg, låt svalna 5-10min.


Servera med passande tillbehör!

Totalt:
2872 kcal
190g protein
310g kolhydrater
92g fett

Per 100 gram:
143,6 kcal
9,5g protein
15,5g kolhydrater
4,6g fett

Sen har ni sån tur att jag faktiskt räknade ut varje "rulle"...

Per rulle:
359 kcal
23,8g protein
38,8g kolhydrater
11,5g fett

Kommentar:
För att vara första gången jag gjorde denna maträtt så måste jag säga att jag faktiskt blev positivit överraskad. Trodde det skulle bli gott, men detta överträffade alltså mina förväntingar och ska jag tro middagssällskapet så var han av samma uppfattning!

Utfärdar en liten varning för att detta är så pass gott att ni ej kommer äta "lagom", för trots att min middagsgäst inte kör enligt periodisk fasta så åt vi upp precis hälften var! = Bästa betyget man som kock kan få?

Valde en ganska enkel smaksättning och ser redan nu potential till att förbättra denna skapelse ännu mera!

2 kommentarer:

  1. Nu vet jag vad jag ska käka till helgen iaf, fan va gott! Och rätt deff-vänligt :)

    Fortsätt med dina grymma recept och tips! Guld värt för en som mig som vill prova på nytt och bli bättre i köket men inte ha någon fantasi :)

    SvaraRadera
  2. Hehe, kul att höra och hoppas det blir lika gott som jag upplevde det :) Är ju helt okej näringsvärde på dessa, men sparar ju in en del fett pga osten så är ju rentav deff-vänligt om man inte är rädd för kolhydrater ;)

    Jag tänker fortsätta, var så säker och snart kommer det nog bli allt mer "nyttiga" recept när jag inte kommer ha samma kcalbudget att leka med ett par veckor/månader då det vankas deff!

    SvaraRadera