tisdag 19 februari 2013

Diet eller livstil?

Det första dom flesta tänker på när dom hör ordet diet är…


LCHF, Atkins, VLCD, LCD, GI, Dukan, Paleo och ja hur många olika dieter finns det inte i dagsläget?


"Diet eller kosthållning är en persons samlade kostintag och matvanor. Ofta används begreppet diet som en beteckning på innebär att någon anpassar kosten eller utesluter saker ur den av exempelvis etiska skäl, religiösa skäl eller av hälsoskäl." Källa wikipedia!

 

Hur kommer det sig att vi ändrat syn på kosten på senare dar?


Ja det kan man ju undra. Dagens fluga är ju utan tvekan träning och dieter kors och tvärs och alla tidningar har stora rubriker om hur du nu ska kunna fixa 6-packet till sommaren precis hur lätt som helst om du följer deras metod/diet!? Bara ta av hatten och erkänna att dom är riktigt bra på att sälja, för i slutändan handlar det ju alltid om att man vill tjäna pengar vare sig det är en vara/produkt eller tjänst man säljer?

När jag var helt ovetande om det här med kost- & näringslära så var jag en av dom som trodde dom sålde guld och gröna skogar men har under min sk viktresa lär mig både ett och annat och det är här rubriken kommer in.


Gå på diet

När jag hör ”jag går på diet” så tänker jag direkt på att denna individ har valt att slänga sitt gamla liv i papperskorgen och satt x antal förbud på livsmedel hen ej får äta.

Resultatet av detta blir mest troligt att man till en början går ner i vikt, men eftersom man egentligen inte lärt sig något om varför man behöver gå på diet så kommer man mest troligt förr eller senare trilla tillbaka till sitt gamla liv (tex efter man nåt sin målvikt) och tränar man ej frekvent lär kilona så sakteliga komma tillbaka.

Vad är lösningen på problemet?

 

Byt livstil

Exakt vad jag menar med detta är att man först och främst måste gå till botten med vad det är som gjort att man gått upp i vikt eller kanske bara helt enkelt ej mår bra (man behöver ju inte nödvändigtvis vara överviktig för att lida av dålig kosthållning).

När man i stora drag lyckats kartlägga vad som är dåligt med nuvarande kosthållning kan man börja smida planer på hur man ska lösa problemet.


För att ni ska förstå vad jag menar så målar jag upp mitt scenario

Börjar med att bjuda på ett par exempel som fick mig att tillslut väga så mycket att en vanlig personvåg ej fungerade:
  • Snabbmat/utemat.
  • Kolhydratrik kost.
  • Skåpätning.
  • Tomma kalorier som godis, alkohol & läsk.
  • Dator & TV = NOLL fysisk aktivitet.
  • m.m.

Nu blev jag inte enbart fet pga att jag åt dålig mat, utan det var så klart pga att jag åt mer energi än jag förbrukade, men att ha en helt åt helvete dålig kosthållning gör att det hela eskalerar lavinartat när man dessutom inte rör sig annat mellan pizzerian och soffan! (jag har tex en i min närhet som lyckats gå upp 30kg på <12 mån pga ”tv-spel & pizza-dieten” efter att ha levt ett extremt aktivt liv, så inget ovanligt scenario?)


Lösningen på mitt problem?

Eftersom jag inte visste ett skit om det här med kost- och näringslära för 4 år sen så började jag med att skaffa ett gymkort, vilket då var steg 1. Sen efter ett par månader så fastnade jag i det sk diet-träsket och provat en hel del olika varianter och vissa fungerade bättre än andra men slutresultatet blev nästan alltid detsamma att jag tröttnade på dom och då var man tillbaka i dom gamla fotspåren!

Men för drygt 2 år sen så kom jag fram till att det får var slut dietat och att jag helt enkelt bestämde mig för att skapa en livstil som känns som något jag helt enkelt skulle kunna leva med hela mitt liv.

I mitt fall innebar det utöver att jag började träna mer strukturerat att jag började bli mer medveten om vad jag faktiskt åt. Nu ska inte alla behöva räkna kalorier för att må bra, för det kan utan tvekan göra precis det omvända med välmåendet (även om det kan göra att man tappar välbehövliga kilon). Men för mig så var det helt enkelt ett måste att börja räkna lite på vad jag åt och insåg rätt snart att det inte var så konstigt att jag ätit mig fet och vilket då resulterade i ett välmående som var kört i botten.


Felet jag gjorde i början var att lita för mycket på saker jag läste överallt och skrattar för mig själv när jag inser att jag under deffen 2010 planerade att äta under 1800 kcal/dag på vardagarna trots att jag tränar 5-6ggr i veckan bara för att jag på helgerna skulle kunna ”äta och dricka vad jag vill”. Resultatet blev att jag underåt mig så hungrig i veckan att jag på helgerna gick bärsärk på allt jag kunde komma över. Idag vet jag bättre och kan planera en deff/viktnedgång där jag först och främst är mån om min kropps välmående under resans gång (alltså inte banta, som var vad jag gjorde i början) men dessutom slipper äta ris, broccoli & kyckling 7 dagar i veckan.


Min livsstil i nuläget?

Efter att ha kört trial- & error-metoden i 2-3 års tid så hittade jag tillslut helt rätt. Jag har integrerat träning och kosten i mitt liv, så att jag numera lever ett liv utan att behöva fundera på vad jag äter eller hur jag tränar utan det sker mer per automatik och jag mår framförallt extremt bra!

Vad äter jag då?

Helt vanlig mat! Jag kör alltså ingen sk diet utan skulle jag kalla den något så är det ”as long as it fits your macros”-metoden vilket slarvigt innebär att jag en dag kan äta pizza till middag trots att jag deffar bara jag utöver detta väljer att äta saker som gör att slutsumman för dagen är det min kropp behöver i form av energi & makronutrienter (troligen missar man x antal mikronutrienter). Nu kan jag så klart inte göra detta 7 dagar i veckan, men jag tänker alltså mer långsiktigt och har NOLL förbud i mina spelregler!


Hur bra låter inte detta? Jag äter alltså det jag är sugen på, men har ett viktigt verktyg och det är kunskapen om vad detta gör med min kropp. Så detta innebär att jag helt enkelt styr mängden efter vart jag önskar att resultatet på vågen och gymmet ska gå:
  • Öka i muskelvikt (bulka) = viktuppgång = kcalvöverskott
  • Bibehålla vikten = kcalbalans
  • Minska i fettvikt  (deffa) = viktnedgång = kcalunderskott

Så vill jag tappa i vikt kan jag alltså inte äta 500g lösgodis varje helg utöver mitt dagliga intag av mat, utan kanske bara 200g eller kanske äta den där glassen varje söndagskväll för att fylla upp kcalkvoten under bulk bara för att jag helt enkelt kan. Låter det för bra för att vara sant?

Ja det är kanske en av anledningar till att jag föll pladask för periodisk fasta. Det är dock ingen magi bakom denna typ av näringstajmning, för man kan ej kringå ”energiprincipen”, så även jag går upp i vikt om jag äter fler kalorier än jag gör av med!

Men jag kallar det alltså inte längre att jag går på nån sorts diet utan oavsett vad målet är så kör jag på samma livstil bara olika mängder mat & träning beroende på vad nuvarande mål är!


Hur tränar jag då?

Helt enkelt de träningsformer jag tycker är roliga. Jag skulle ALDRIG gå till gymmet med känslan ”jag måste köra 60 min cardio för att…” för resultatet skulle bli att jag förr eller senare ledsnar.

Nu är jag lyckligt lottad med att ha ett 10-tal olika träningsformer jag gillar, så lider snarare av problemet att jag måste bromsa mig för att inte träna för mycket vilket ibland är svårt och då gör jag som så att jag helt enkelt ser till att unna mig extra mat om jag inte kan hålla mig hemma (detta var värre förr, nu under bulken har jag vilat 3-4ggr/vecka).

Jag tränar alltså inte för att kunna äta mer mat eller inte bli tjock, för tjock blir jag faktiskt frivilligt just nu då jag bulkar men jag tränar tex styrketräning varje vecka för att jag först och främst tycker det är kul och jag mår bra av att stärka min kropp på samma sätt som jag älskar en löprunda så även detta görs så ofta jag tillåter mig det!

Slutsats:

När jag började skriva denna artikel så var det faktiskt inte riktigt tänkt att den skulle utforma sig på detta sätt och heller inte bli så här lång, men hoppas ni förstår vad mitt budskap är?

Vill ni ändra på erat liv så gör det inte bara våren 2013 utan hitta något ni tycker känns funktionsdugligt som upplägg ”resten av livet” och är det nu tex med kosthållningen LCHF och löpning och långa promenader så är det ju precis vad du ska göra oavsett vad aftonbladet skriver på löpsedlarna! Alla är unika individer så bara för att något fungerar för person A betyder det inte att person B kan applicera denna livstil rakt, utan alla har vi indivuella behov/krav och då är det bättre att skräddarsy sin egen livstil!

Kunskap är makt!

6 kommentarer:

  1. Keep up the good work!
    Läser bloggen dagligen, blir oerhört inspirerad av allt du skriver och allt du går igenom, fortsätt så!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för dom fina orden och alltid lika kul att få dessa kommentarer trots att du väljer att vara anonym ;)

      Yes I will!

      Radera
  2. Instämmer med ovanstående talare! Himla fint att du är så omsorgsfull och uppdaterar så ofta. Känns extra viktigt att säga eftersom jag har din blogg på RSS-flöde i telefonen, vilket (om jag förstått det rätt) gör att mina besök inte registreras i din statistik.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att det uppskattas så pass mycket för i grund och botten för jag denna blogg för min egna skull men dessa artiklar är ju tänkt att även vara matnyttiga för er läsare som inte bara är intresserad av min matlagning och träning :)

      Tack än en gång för dom fina orden!

      Radera
  3. Alltid skön läsning här, och det här är riktigt fin inspiration till den som inte hittat till sin egen livsstil än :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack och alltid lika kul att höra era fina ord!

      Vore såklart skitkul om man lyckas inspirera någon vilsen själ att hitta sin "livstil" :) *håller tummarna*

      Radera