tisdag 12 februari 2013

Smaktest: Häagen-Dazs #1

Signaturen Felicia kommenterade detta smaktest och tyckte att jag skulle prova ett nytt glassmärke. Tyvärr så var den smaken hon tipsade om ej i lager så bläddrade mellan en herrans massa smaker och valet föll tillslut på denna...


"Vi utgick från vår fylliga chokladglass och adderade knapriga kanderade pecannötter och virvlar av len kolasås."

Häagen-Dazs: Chocolate, Pralines & Caramel

Hur gott låter inte deras beskrivning och bara att kolla på bilden gör mig sugen på glass! Utöver deras fin-fina marknadsföringsknep så blev jag lite nyfiken på hur kanderade pencannötter smakade för kan inte minnas att jag provat detta och absolut inte i glass.

Jag kan skriva under på att dom ej överdriver när dom beskriver sin chokladglass som FYLLIG. Trots små skedar var detl liksom choklad precis överallt på spectrat och även om jag älskar choklad så blev det nästan lite väl mycket  trots att det balanserades ganska bra av kolasåsen!

Fick faktiskt kämpa mig i denna glass som likt Ben & Jerrys är på 500ml och drygt 430g, så den är betydligt mer mätkig/rejäl mot dom smaker jag provat från ovan nämda konkurrenten.

Hur som helst så var det ren och skär njutning vid varje skedtag!

Kanderade nötter var väldigt spännande, blev nästan som ett pulver i munnen när man bet i dom men vet ej om det har med att dom även är infrusna i en glass eller om dom är så när man äter dom styckvis?

Smakbetyg: 4 av 5

Ingen glass jag kommer äta igen inom en snar framtid, men blev positivt överraskad och kommer absolut köpa deras glass igen och hoppas på jag hittar smaken Pralines and Cream som Felicia tipsade mig om!

Rekommenderar denna glass för er som gillar riktig chokladglass och skulle kunna jämföras lite med en kombination av B&J's Dough-ble Whammy & Karamelsutra!



2 kommentarer:

  1. Äter hellre Häagen-Dazs än Ben & Jerry... Jag tycker precis tvärtom, jag tycker Ben o jerry är TOO MUCH. =D

    Kul att du testat! Finns finfina smaker o välja på! Priset är dessutom bättre! =)
    Hoppas du hittar någon höjdare!

    @LAURINJACOB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, där ser man! Kan dock förstå dom som inte gillar B&J för det är ju lite mer av en hel måltid att kämpa sig igenom en burk...

      Nu lider jag ju dock varken av hungerbrist eller dåligt med plats i magen och favoriterna är än så länge svårslagna av dom övriga glassar jag ätit!

      Kommer prova flera av denna tillverkare så hoppas jag hittar nån som är mätbar med godaste B&J-glassen :)

      Priset är ju dock i båda fallet ett galet överpris sett till att det är glass, så där känns det som det kvittar om det kostar 45 eller 55 kr för 0,5L :P

      Radera