söndag 24 februari 2013

Önskeinlägg: Tips och tricks för att underlätta planering/registrering av kost & träning!

"Berätta lite om dina tips och tricks, t.ex. använder du dig av program på telefonen för att räkna macros, bra excelfiler, logg-verktyg etc"

Detta var vad signaturen Michael tog chansen att önska när jag skrev detta inlägg!

Som vanligt så tar jag mig friheten att utforma inlägget utefter hur jag själv tycker och tänker ;)

Hjälpmedel kost

Beräkna makros

Här finns det ju ingen lag på hur man ska äta, men däremot finns det finfina verktyg som gör att du slipper räkna ut tex hur många kolhydrater du ska äta om du vet hur många kalorier du ska äta och kanske har "fasta" värden på protein och fett varje dag likt mig!


Intermittent Fasting Calculator (ifcalc)

Denna sträcker sig ju en bra bit utöver bara att få ett hum om makrofördelningen, här kan du planera din deff/bulk eller bara försöka få en uppfattning om hur mycket du bör äta beroende på hur mycket du rör på dig!

Allt detta gjorde jag för hand innan jag hittade denna kalkylator och sparar en hel del huvudbry, så rekommenderas varmt!

Registering av kost

Den mat jag äter matar jag in på www.dumbbell.se som likt (?) tex matdagboken är en gratistjänst som hämtar sina livsmedel från slv's databas och finns med andra ord en väldigt stor databas med livsmedel/maträtter.


Anledningen till att jag registrerar min kost här vet jag inte riktigt, utan var den första jag testade och har nu matat in säkert 300+ egna livsmedel och finner denna väldigt smidig...


Då dom även har en app till åtminstone Android-användare som har en smartphone, som dumt nog heter "Matdagbok" i Play Store. Denna fungerar riktigt bra, men går ej att skapa egna livsmedel i denna vilket egentligen är det enda jag har att klaga på (kanske ej går i några andra "matdagböcker"?).


Utöver detta har jag en bok hemma där jag samlar alla mina recept jag gör, som jag normalt näringsberäknar och då registerar i dumbell så jag lätt kan mata in tex 300g köttgryta istället för 10 olika ingredienser!

Läser ofta om smidiga smartphone-appar som man tom kan scanna av streckoder och kostregistrera (tex Shapeup), så känns som mitt sätt att registrera kosten är lite out-of-date!


Vitkutvecklingen

Här har jag utformat ett excelark efter mina egna önskemål och måste säga att detta är något som jag verkligen har nytta av!


Kan inte bara se hur min viktrend ser ut över veckan utan håller även koll på mitt kcalintag, förbränning m.m. (som jag får via dumbbell) och kollar om det verkar stämma överens med vågens siffror.

Detta är dock ingen mall jag gjort användarvänlig (mer än för mig), så tyvärr inget jag kan dela med mig. Är däremot inget avancerat att skapa en egen, om man nu kan lägga in lite formler och grafer i Excel utan problem!

Planering

Här måste jag erkänna att jag faktiskt gör det förbannat krångligt för mig själv mot vad jag skulle kunna, för jag använder mig av excel och dumbell parallellt och bollar lite med siffrorna för att få det att gå ihop. Detta var dock mest omständigt i början och nu skulle jag uppskatta att jag planerar min mat cirka 1h/vecka och då nästan kan träffa EXAKT rätt på mina makros om jag nu skulle vilja det, för har ett sätt att äta som är ganska simpelt att planera och har en ganska stor receptbank!


Här vet jag att det finns färdiga excelmallar, likt denna, men jag har valt att göra en helt egen då jag gillar att göra saker "my way".

Hjälpmedel träning

Registrerar träningen

Eftersom jag registerade mig på dumbbell så har jag valt att även lägga in min träning där, vilket fungerar väldigt bra då man om övningen ej finns enkelt kan lägga till den och går att få en ganska bra statistik tex när man senast lyfte tyngsta lyftet på bänkpressen, hur senaste veckornas "maxningar" sett ut eller hur fördelningen över kroppens muskler ser ut!


Man kan även få statistik på hur ofta man tränar, men komiskt nog inte hur många timmar/minuter så måste säga att detta är riktigt dåligt om man jämför med tex funbeat!

Ett stort plus på denna sida är att man kan kopiera tidigare pass så jag behöver mer eller mindre bara ändra siffrorna på mina arbetset eftersom jag tränar "exakt" lika på varje pass!

Dom har för övrigt en smartphone-app som jag tror heter "träningsdagbok" i Play Store men den är vidervärdigt dålig och jag noterar mina pass i en bok och för sedan in via datorn på deras hemsida!

Liveregistrering

Sen är jag lyckligt lottad med att ha köpt mig en garmin-klocka som jag då loggar mer eller mindre all min träning med och på deras hemsida får jag ut väldigt bra och tydlig statistik över hur min träning ser ut efter avslutat pass!


Detta verktyg rekommenderas främst till er som utför mycket konditionsträning, men går ju även med pulsbandet att hålla koll på ett ungefär hur mycket energi man förbrukar på gymmet även om jag anser att den visar helt åt helvete fel på mina styrketräningspass!

Har ni fler bra tips får ni väldigt gärna lämna en kommentar här så ni läsare får ännu fler tips & tricks!

6 kommentarer:

  1. Tack, kul och bra inlägg! Jag loggar själv mina fram & motgångar på ett lite annorlunda sätt:

    Har en Wifi våg som jag ställer mig på varje morgon, den uppdaterar min vikt automagiskt i en app i telefonen samt i ett textdokument i min dropbox (via ifttt.com).
    Har en exelfil som importerar denna textfil och gör en graf över min vikt (liknande din) med dagens, veckan medel/median.
    Detta är oerhört skönt, ingen memorering av siffror eller liknande.

    Loggar mina löprundor i en löpapp som uppdaterar min runkeeper & nike+ profil (samt synkar dagens vikt från Wifi-vågen).

    För gymmandet har jag en app som heter Total Fitness där jag loggar alla olika överningar, kör 3 pass per vecka, samma program. Detta loggas i en csv fil som läggs i min dropbox.
    Därifrån tar en excelfil upp denna csv och importerar och skapar grafer.

    Det enda jag saknar är ett smidigt sätt att logga vad jag stoppar i munnen. Tycker de appar som finns är för dåliga/jobbiga att skriva in i.

    En liten inblick i min vardag :)
    Jag tänkte ta och bli bättre på att planera mitt ätande, du kanske för övrigt kan komma med lite pointers kring min nuvarande setup om du har tid/lust?

    SvaraRadera
  2. Edit: Det är alltså denna våg http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=632090

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant att läsa om hur en likasinnad gör och har nog egentligen inget att kommentera mer än att jag faktiskt sneglat på en sån där våg men min exceldatabas sträcker sig till förra sommaren så inte känt att jag haft behovet av att byta än, men riktigt coolt och smidigt!

      Sen det här med att registrera kosten, har aldrig provat något annat än dumbbell så har ingen koll på om de övriga är bättre/sämre men är så pass inkörd så finner detta inte lägre jobbigt trots att det krävs lite handpåläggning ibland! :P

      Radera
  3. Shape up är ju bäst att lägga in mat, du kan scanna livsmedel, du kan lägga in recept, livsmedel you name it, finns både som app och på internet.

    Man kan även registrera träning etc dock litar jag aldrig på sådant, spelar ingen roll vilken app/sida det är.

    Har du ej testat den så tycker jag att du borde kolla in den, iaf för maten, sjukt bra app.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okej, har som sagt läst mycket gott om denna app/sida så tvivlar inte på att den är så bra som dom flesta påstår att den är :)

      Har som sagt allt på dumbbell.se som jag behöver, så har inga planer på att byta för statistik 2 år tillbaka är värt mer än att spara några minuter per vecka av smidigheten ;)

      Radera
    2. Typiskt svensson betende! ;)

      Radera