lördag 2 februari 2013

Idag skrev jag historia!

Trots noll förberedelser så bestämde jag mig idag för att köra ett löppass tills jag stupade, om det skulle bli psykiskt eller fysiskt visste jag inte men trodde på det förstnämnda!


Roddade iordning en bra pepplista i spotify medans jag inväntade effekten av 2ggr 400mg koffein som jag doserade enligt de empiriska studierna jag utfört på mig själv som verkar ge bäst effekt.


På med löparoutfiten och med tanke på att vädret slog om till kallt för 2 dagar sen så var det isdubb på!

Tog ett varv runt kvarteret som uppvärmning där jag dumpade en vattenflaska i en snödriva utifall det kunde gå åt (var vid "målgång" på en runda jag vet blir 7km).

Slår på min garminklocka efter cirka 1,5km uppvärmning och har ställt in kroppen på försöka börja på ett ganska högt tempo, runt 5:00 min/km och se hur länge orken håller!
Första 5km flyter på bra, nästan lite för bra...


Löpning: 1/2 Marathon
Distans: 21,04 km
Tid: 114 min 54 sek
Tempo: 5:27 min/km
Förbränning: 1597 kcal
Snittpuls: 153 bpm

Kommentar:
Vid 19,5 km tog mitt glykogen helt slut, var ungefär som att drar ur en propp ur badkaret... sa slurp och jag trodde seriöst inte jag skulle kunna "jogga" hem. Men jag stannade inte utan fullföljde distansen som ja blev ganska exakt en 1/2 marathon!

Har aldrig sprungit längre än 15km så snacka om PB!


Ska jag springa denna distans igen måste jag tänka om, kanske lägga mig på 5:30 min/km i början och försöka hålla ut. Ska även springa med min cambelbak så jag slipper vätskeförlust för tappade säkert 3kg i form av svett!

Låg i fosterställning i soffan i 10 min innan jag ens kunde röra mig, men efter ett varmt bad och MYCKET mat så börjar kroppen vara med i matchen igen!

Värt att notera: Jag kämpade sjukt mycket med den psykiska biten mellan 13-15km då huvudet sa stanna men jag lyssnade på kroppen och fortsatte!

Värt att notera #2: Detta pass utfördes 14 timmar in i fastan och drack 5dl vatten mellan km 7-12, så finns potential till bättre förberedelser och underhåll under löprundan!

Ps. Kommer ej springa så här långt på flera månader, detta är seriöst det värsta jag någonsin gjort i hela mitt liv Ds.

5 kommentarer:

  1. hahaha Underbart att läsa om din halvmara! Bra kämpat! Tycker du ska vara nöjd med tiden! Jag kommer inte att springa den på den tiden första gången jag slutför en halvmara!

    Jag kan tänka mig den mentala biten är en jättekamp med tanke på hur jag kan känna det vid 7 kilometer med milen som mål? Att springa i fastan kräver lite förberedelse har jag märkt. Ska jag springa innan tolv, brukar jag ta någon sked pasta extra kvällen innan och dricka en liter lättsötad saft ungefär. Det gör mirakel på orken. För mig åtminstone. Jag är ju förvisso inte i närheten av den distansen. Än. :)

    Väl kämpat! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, kul att höra... tänkte jag kunde bjuda på lite av "mina tankar när jag tränar" för många tror ju man är en maskin men riktigt så lät är det ju inte!

      Tusen tack, hade aldrig kunnat ana att jag på försök nr 1 skulle klara mig under 2 timmar, så mer än nöjd! :)

      Tror den psykiska biten är betydligt viktigare än många tror, så gäller att träna på den biten med! Sockerlösning är bra grejjer, så kör jag (fast med sk malto) när jag tränar på gymmet vilket jag borde kört på igår med nu i efterhand!

      Tack detsamma, kram! :)

      Radera
  2. Tack, får se hur pass smart detta var för lär bli tufft att marka imorrn. Har tom skavsår på magen efter pulsbandet :P

    SvaraRadera
  3. Grattis!! Det var mitt mål med löpnigen förra året och tog chansen en kall dag i somras (1h:53m:47s):D Inget jag kommer att göra om direkt, sjukt tråkigt och vad ska man tänka på så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tackar!

      Hehe sedär och en bra tid (enligt mig) fick du ihop också :)

      Jadu, fattar inte dom som nästan springer halvmaror dagligen, men dom har väl en annan typ av skruv lös mot oss. Jag lär dock försöka igen och då få resultatet på papper i form av att genomföra en löpartävling ;)

      Radera