måndag 11 februari 2013

Coleslaw

Denna sallad passar ju som tillbehör till ett flertal rätter så varför jag ej gör detta oftare är för mig en gåta. Nu när jag inte dietar/deffar så slipper jag dock göra kvarg-varianten och tänkte här bjuda på en helt vanlig fullfet variant som smakar riktigt bra men är framför allt larvigt enkel att göra!


Ingredienser:
200g Vitkål (ca 1/8 kålhuvud)
50g Morot (1st liten)
50g Rödlök (1st liten)
30g Majonäs (ca 1/2 dl)
100g Lättcremefraiche 15%
5g Dijonsenap (1tsk)
5g Strösocker (1tsk)
1/2 tsk Salt
1/2 tsk Svartpeppar

Obs! Dom två sistnämda ingredienser bör kanske tillsättas "efter smak", då jag personligen kanske gillar svartpeppar mer än genomsnittet?

Använd en osthyvel till att strimla vitkålen tunt (eller om ni har något annat köksredskap som passar).

Skala moroten och riv den till hälften fint och hälften "grovt". Skala rödlöken och skiva den så tunt som du kan.

Rör ihop creme fraiche, majonäsen och senapen. Smaka av med socker, salt & peppar.

Blanda vitkål, morot, lök & majonäsröran. Låt den få stå i kylen innan den ska ätas!

Totalt:
497 kcal
8g protein
25g kolhydrater
40g fett

Per 100 gram:
108 kcal
1,8g protein
5,4g kolhydrater
8,7g fett

Denna sallad räcker till cirka 4 portioner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar