fredag 22 februari 2013

Het Pastagratäng med kassler

Jag bara älskar enkla recept och har nu förfinat mitt recept på pastagratäng med kassler så pass att jag tycker det är dags att dela med mig av det!


Ingredienser:
500g Pasta Penne
500g Gröna ärtor, frysta
500g Kassler/rökt skinka
120g Hårdost 17%
250g Ägg rått (ca 4st XL alt 5-6st små)
500g Milda Mat Extra 4%
2tsk Sambal Oelek
1msk Oregano
1krm Salt
1/2 tsk Svartpeppar
1krm Vitpeppar
1tsk Kinesisk soya
5 "dutt" Tabasco
3 "dutt" Cayennepeppar
5g Smör till ugnsformen

Sätt ugnen på 200 grader.

Koka pasta enligt förpackningen, men när 1 minut återstår häll ner de gröna ärtorna.

Skiva och tärna kasslern till små kuber. Blanda ägg, matlagningsgrädde och alla kryddor i en skål och smaka av med några "dutt" tabasco och cayenne på slutet beroende på hur stark ni vill ha gratängen.

Blanda pastan, kasslern och ärtorna i en smord ugnsform. Häll över äggstanningen och avsluta med att lägga på skivad ost.

Grädda i ugnen i cirka 20 minuter eller tills den fått tillräcklig färg.


Låt svalna något och servera med passande tillbehör!

Totalt:
3754 kcal
264g protein
436g kolhydrater
90g fett

Hela gratängen vägde 2660 gram.

Per 100 gram:
141 kcal
9,9g protein
16,4g kolhydrater
3,4g fett

Kommentar:
Jag har försökt att utan att tulla på smaken få den ganska fettsnål och även ganska kolhydratrik, då det är hur en middag för mig bör se ut i dagsläget och måste säga att denna blev bättre än förra gratängen!

Fungerar utmärkt att äta dagarna efter eller frysa in i matlådor, tänk bara på att tillsätta lite vätska vid uppvärmningen så att pastan ej blir torr!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar