lördag 9 februari 2013

Vild & Het köttgryta

Som med allaFörr-förra söndagen så fick jag i uppgift att göra något med ett rådjurslår och med tanke på hur god den grytan blev så gjorde jag ett försök till en remake hemma i mitt kök där jag kunde ha lite bättre koll på hur jag faktiskt gjorde!


Ingredienser:
1kg Kött i bit (mager)
175g Paprika, gul (1st)
175g Paprika, grön (1st)150g Lök, röd (1st)
150g Lök, gul (1st)
500g Milda Mat Extra 4%
250g Milda Mat 15% (använde alltså bara 1)
250g Körsbärstomater (1 "låda")
2st Vitlöksklyftor
1st Grön eller Röd Chili (kan ersättas med 1-2 tsk sambal oelek)
1msk Kinesisk soya
3msk Viltfond
40g Smör (till stekningen)


Skär köttet i små kuber (rensa bort fett om det är väldigt mycket), bryn det i en het panna i omgångar beroende på hur stor panna du har. Lägg det färdiga köttet i en stor gryta.
 
Strimla paprika, röd- & gullöken grovt och finhacka vitlöken. Skär upp chilin och ta ur kärnorna innan den finhackas. Fräs allt i en panna och lägg sedan ner det i grytan.


Ställ på grytan på plattan och häll ner all vätska. Låt koka upp med lock på och vrid sedan ner så att det bara sjuder lite lätt. Rör om ett par gånger och smaka av med salt & peppar och tillsätt ev lite chiliflakes eller sambal för extra hetta.


När köttet kokat i cirka en timme bör det vara nära på klart, tillsätt då körsbärstomaterna och låt sjuda i cirka 30-45min till eller tills köttet formlingen smälter i munnen  och red då av grytan med Maizena!


Funkar tydligen även till pasta, men jag föreslår ris/potatis som normalt folk ;)

Som med allt som görs i gryta så smakar det bättre dagen/dagarna efter och detta gäller även denna!

Totalt:
2563 kcal
226g protein
120g kolhydrater
126g fett

Per 100 gram:
142 kcal
12,6g protein
6,7g kolhydrater
7g fett

Kommentar:
När jag gjorde denna första gången så hade jag alltså rådjur som proteinkälla och gång nummer två fransyska. Skulle rekommendera er att försöka få tag på en köttbit av något vilt, för det är verkligen pricken över i:et även om fransyskan var helt gudomligt god!

Obs! Vill ni ha en mer estetiskt snygg(are) gryta bör paprikan tillsättas samtidigt som tomaterna för dom smälter nästan ihop med grytan och bildar en homogen sås!


2 kommentarer:

  1. tackar för receptet! ser onekligen j-kligt gott ut! Och efter att ha läst vad du har i så är detta nått jag kommer att testa! =)

    @LAURINJACOB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så! Kul att höra och återkom gärna med vad du tyckte om det är så att du lagar en liknande gryta ;)

      Radera