söndag 26 maj 2013

Food prep!

Har ju för vana att på söndagar se till så att kommande veckas mat i det närmaste är färdigad eller åtminstone planerad, i den mån det går.

Så idag fick det bli en helstekning av 1kg kött som marinerdes igår och en sås på något jag mest troligt kommer missbruka mycket framöver nu när jag har en ny burk hemma...


Det är alltså Mango Chutney jag pratar om och just denna är något jag ätit mycket av och passar i både varma och kallarsåer, som "gele" på sidan om köttet och till ris m.m!



Har ni några storkok på gång för att göra kommande dagars matlagning enkel eller kör ni freestyle hela veckan lång?

4 kommentarer:

  1. 1 kg pulled beef india style till lunchlådor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shit så gott det lät med india style, för antar det rör sig om curry, kummin, koriander, chili osv i denna rackare?

      Vad körde du för styckbit? Har själv gjort en omgång beef på högrev och blev gott men inte alls jämförtbart med en pork på karré!

      Radera
    2. Receptet var nog som följer:
      Högrev
      cocosmjölk (light)
      red curry paste
      Curry
      Ingefära
      Stötta nejlikor
      Kryddpeppar
      Lagerblad
      köttbuljong
      O sen lite kvarg o Keso när jag dragit sönder allt för att den inte skulle kännas så tung o fet o passa lite bättre på träningsdagarna.

      Smaken var underbar men fettet delade på sig från gytan vilket inte ser så inbjudande ut!

      Radera
    3. Låter som en helt klart intressant kryddning, men lite för mycket "lite av det, lite av det där" för min smak... vill ha 1-2 tydliga smaker i mina dragna kor/grisar :D

      Den där kryddning lär dock göra sig sjukligt bra i en helt vanligt långkoksgryta enligt mina preferenser så ska ha detta i åtanke nästa gång det blir ett sådant och suget av indisk smak finns!

      Radera