tisdag 21 maj 2013

Lasagne med 5 sorters ost

Nu äter jag inte lasagne sådär jätteofta, trots att det är riktigt gott, men jag har däremot alltid kört mitt gamla säkra kort när det kommer till recept och kände att jag behövde förnya mig!


Då grundtanken med nästan samtliga recept jag publicerar här är att dom ska vara enkla så knäckte jag en idé på hur man skulle kunna göra en lasagne både välsmakande och enkel på samma gång och jag har svårt att tro att jag skulle kunna göra en lasagne så mycket enklare än denna!?


Ingredienser:


Köttfärssås
250g Lök gul röd (2st)
2st Vitlöksklyftor (stora)
5g Olivolja (1tsk)
500g Köttfärs nötfärs fett 10%
50g Tomatpuré (ca 2,5 msk)
500g Krossade tomater
1st Köttbuljong
1tsk Oregano
1tsk Timjan
0,5tsk Salt
0,5tsk Svartpeppar
1krm vitpeppar

Ostsås
500g Milda Mat Extra 4%
400g Kelda Pastasås 4 sorters ostar 8%
0,5tsk Salt
0,5tsk Svartpeppar
1krm vitpeppar
1tsk Muskotnöt
- 1tsk muskotnöt kan vara för mycket eller för lite beroende på tycke och smak! (jag hade i mer för älskar muskotnöt)

Övrigt
200g Lasagneplattor, färska (9st)
100g Ost hårdost fett 17%, Gouda (ca 10 skivor)

Tillagningsätt:

Sätt ugnen på 175ºC.

Skala och hacka lök och vitlök fint. Fräs färs, lök och vitlök i oljan i en stekpanna eller gryta.

Tillsätt tomatpuré, krossade tomater, buljongtärning och alla kryddor, låt det koka ca 10 minuter på medelhög värme (ska ej koka så det reducerar). Smaka ev. av med salt och peppar, stäng av plattan och låt grytan stå kvar.

Häll ner matlagningsgrädden och ostsåsen i en kastrull och låt koka upp under omrörning. Sänk sedan värmen och låt det sjuda under omrörning. Smaka av med salt, peppar och muskotnöt. När såsen tjockat något är den klar!

Varva sås, lasagneplattor och köttfärssåsen i en ugnssäker form. Avsluta med sås och ost.

Sätt in lasagnen mitt i ugnen ca 40 minuter eller tills plattorna är mjuka och avsluta eventuellt på grilleffekt för att få en fin färg på osten!


Servera med valfria tillbehör! (äts gärna dagen/dagarna efter den tillagats)


Totalt:
2669 kcal
188g protein (28E%)
211g kolhydrater (32E%)
118g fett (40E%)

Lasagnen vägde in på ganska exakt 2 kg...

Per 100 gram:
133 kcal
9,4g protein
10,5g kolhydrater
5,9g fett

Delar man upp den på 4 portioner blir det först och främst en redig middag, men....

Per portion:
667 kcal
47g protein
52,8g kolhydrater
29,5g fett

Kommentar:
Denna lasagne är långt ifrån ett försök till en så kallad "nyttig" variant, då jag som ni kanske märkt ej äter annorlunda bara för att jag deffar utan fokus är på god smak till ett rimligt "kcalinnehåll"!

Nu blev denna riktigt *ursäkta språket* jävla god och att kunna få äta en lasagne med 5 olika sorters ost i (ostsåsen består av 4) känns nästan lite för bra för att vara sant utan att behöva kalla den "onyttig"?

Jämför man min mot tex livsmedelsverket riktmärke för vad en lasagne består av per 100 gram:
117 kcal
5,3g protein (18E%)
14,4g kolhydrater (50E%)
4,1g fett (32E%)

Så är min alltså proteinrikare, innehåller mindre kolhydrater och mer fett men skiljer extremt lite i kcal per 100 gram så energiinnehållet är alltså ungefär detsamma!

2 kommentarer:

  1. aaaaah ost :D Kan ALDRIG bli för mycket!!! Kan fortfarande få rysningar av quattro fromaggiopizzan med ostfyllda kanter jag åt i England för 6 år (?) sedan ;)

    SvaraRadera
  2. Nu blev jag ruggigt sugen på lasagne! :D Det var länge sedan.
    Sv: Ja, om inte annat är det kul att träffa nya människor! Har länge klagat över att jag har för få kompisar med samma intresse för träning som jag har så det är perfekt att bloggandet kan hjälpa till på den fronten :D
    Ja, vad vore livet om det bara flöt på felfritt och utan gupp här och var? Vi kämpar på! Heja heja!

    SvaraRadera