måndag 6 maj 2013

Veckoplanering!

Denna vecka är faktiskt INTE som alla andra, jag får tex långhelg då jag slipper jobba på fredag pga denna dag...


Men största skillnaden denna vecka är att jag kommer delta i min första löpartävling för i år just denna dag. På torsdag ska jag alltså springa ett lopp som går av stapeln i min stad och tänkte springa 2 varv istället för 1 förra året, så distansen blir 10 km.


Målet är att förbättra mitt personbästa som på träning är 45:49, vilket då är ett 4:35 min/km. 

Jag kommer dock inte vara nöjd med att "bara" förbättra denna tid, utan siktar på att hålla snabbare än förra årets snabbaste tävlingstempo (på distansen 8,9 km) som var 4:17 min/km vilket på 10km blir under 43 min!

För att jag ska lyckas med detta måste jag nog ha en ganska bra dag och för att åtminstone ge kroppen en chans att ladda upp på ett lämpligt sätt kommer jag bara köra en provrunda på den troliga banan (antar dom kör samma som förra året) i lugnt tempo på tisdag sen blir det vila för benen tills torsdag!


Kostmässigt krävs det ingen überseriös uppladdning för denna korta distans och eftersom loppet går mitt på dagen kommer jag som vanligt springa på HELT fastande mage.


Sätter jag personbästa med god marginal känns det rent spontant som att jag INTE kommer fira detta med en pastagratäng, så menyn är väl bara en fingervisning på hur jag tänker dagarna innan...

För om ni är observatanta så kan ni se att jag lägger mig lite lägre än normalt på fettet och proteinet 2 dagar innan och ökar på kolhydraterna något.


Tror inte detta gör så stor skillnad, men 100g kolhydrater extra binder cirka 280g vätska och detta har jag stor användning för då jag under loppets gång inte har några som helst planer på att inta någon vätska utan springa tills jag stupar!

Då kör vi!

2 kommentarer:

  1. Hoppas att din planering gör så att du når dina mål i racet! :D Heja dig!
    Sv. Hehehe, det är bra, in i skamvrån med dig! ;) Nä, men min mage har alltid varit så här och just därför är det lite kul att visa upp den också, haha. Från platt till, ja, rätt så gravidstor! :P Helt klart värt det ibland, bara man är hemma och kan slappa när det värker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ger jag 100% så är jag nöjd, kan ju inte alltid gå vägen men har jag åtminstone gjort allt jag kunnat känns det "okej" oavsett! *försöker lura mig själv det åtminstone*

      Haha. Helt galet egentligen, men du är inte ensammen om detta problemet...

      Förr jag gjorde misstaget att idag trycka i mig sjukliga mängder fibrer på en och samma måltid efter att knappt ha kommit i kontakt med dessa sen i fredags så blev jävligt svullen runt midjan och har galet ont, den har faktiskt ökat med 6cm mot imorse (kunde inte låta bli att mäta)...

      Jag är dock inte så sugen på att vika ut mig på sammma sätt som dig :P

      Radera