torsdag 30 maj 2013

Cravings?

Sen jag började unna mig väldigt mycket god mat och dessutom även diverse utsvävningar utanför "healtyfood"-zonen så har jag faktiskt inte några sånna där extrema cravings för något, trots att jag deffar!


Jag är däremot sugen på en hel del saker, där topplistan troligen skulle se ut så här:
  • Kebabpizzan från favoritpizzerian.
  • En stor flottig hamburgare med bacon (!) från Max/BK.
  • Chokladkakor, kladdkaka och choklad av alla dess slag!
  • Ben & Jerrys glass.
  • Chips med dipp.


Kom faktiskt på mig själv igår när jag satt och tänkte "vad ska jag fira avslutatet av deffen med?" att jag faktiskt inte ätit pizza från en pizzeria på säkert 6-8 månader, kan rentav vara i oktober om jag minns rätt? (bilden ovan är tagen en "bakissöndag" när syrran + sambo äter just min favoritpizza!)


Samma sak gäller hamburgare från snabbmatställe, tror jag ätit på max/bk totalt 5 ggr sen i somras varav 0 ggr iår!


Man skulle kunna säga att jag nästan bara ätit mat på "finrestauranger" de få gånger jag inte äter mat "hemma".


Jag utsäts även dagligen för frestelser ute i det fria (läs tårta, kakor, godis på jobbet, gymmet och hos nära och kära) 


Kan det rentav vara så att jag tappat bort mitt gamla jag som mer eller mindre levde på hämtmat, godis, chips och läsk?


En annan intressant observation jag gjorde är att jag faktiskt ätit hemmagjord "skräpmat" minst en gång per vecka sen i somras, så antar att jag helt enkelt lyckats släcka behovet genom att äta en lite nyttigare variant hemma?


Jag har även minskat antalet sk ätardagar radikalt och är i dagsläget faktiskt inte ens intresserad av att ha en, för hade en 2 dagars under jul och nyår sen fick det vara nog!


Ätardagarna har istället byts ut mot att jag antingen unnar mig en utekväll med vännerna (läs alkohol) eller har en regelrätt refeed/avstamp från "deffmaten" utan att spåra ur helt...


Ja det verkar som att min nya livstil helt enkelt rotat sig riktigt djupt och jag kanske rentav har tvättat bort tjockis ur huvudet? 


Åtminstone en skön känsla av att kunna "äta vad jag vill" tom under en deff och inte behöva ha ångest över att jag tagit en godisbit, druckit den där ölen eller ätit upp en halv plåt med pizza!

6 kommentarer:

  1. Jag är troligtvis under 10% nu!! Gjorde rum för 4 Big Mac i fredags. Dröm!

    Jag kör helt enligt leangains cut nu! Med bulk kontra deff beroende på om det är vilodag eller träningsdag. 85,5kg och en 10a på 110kg i bänken. Rätt ok va? Med vänlig hälsning, Blink.

    Jag läser allt du skriver. Du är verkligen bäst kompis.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sedär, nice! Trodde nästan du hade gömt dig under en sten då jag ej sett några livstecken "over there"!

      Fyfan, 4 Big Mac... MUMS!

      Låter som du hittat rätt, för det finns ju levande bevis på att det funkar bra och uppenbarligen har du inte tappat någon uppenbar styrka för 10x110 är bra (!!) på den kroppsvikten, så LG-cut verkar vara bra skit för dig!

      Tack, kul att höra! :)

      Radera
  2. "Tvättas bort tjockis ur huvudet". Fick mig att fnissa en smula men förstår samtidigt att det måste vara en enormt härlig känsla. Alltså att man inte avstår från "dumheter" som ett tvång, för att hålla formen, för att inte få ångest osv utan att man gör det för att man inte vill ha det.

    Hoppas själv komma dit någon gång. Matmässigt går det bra. Har nog inte ätit köpepizza sedan september 2010 och nästan detsamma med Max. Tycker att min hemlagade är godare helt enkelt ;) och att gå ut och äta som veg har vi ju redan diskuterat är vårt...
    Att avgifta mig från godis, glass och fikabröd är dock svårare och jag undrar om det sugen någonsin kommer försvinna. Jag är nog född sockerråtta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe.

      Ja men precis, är svårt att beskriva men det är rätt uppenbart att jag ändrat något i mitt tänk. Eller rättare sagt på syn på kosten och maten jag äter, för en flottig hamburgare smakare först och främst sämre än min egna och är "dålig" för mig om jag äter det för ofta. Så fler hemmagjorda burgare? Ja det blir ju win-win!

      Låter som din grundstomme i kosten är väldigt bra för dig och du har ju uppenbart tillräckliga kunskaper i köket för att få till maträtter som mest troligt smakar mycket bättre än skräpet på stan ;)

      Tror ärligt talat inte det går att bli av med det där suget för vissa, om man nu inte väljer att ta 100% avstånd från allt som heter socker. Men är det ett liv värt att leva?

      Jag är likt dig född sockerråtta och har alltså istället valt att tackla problemet snarare än att undvika det.

      För man ska ju inte sticka under stolen med att en chokladkaka, kanelbulle eller tårtbit smakar betydligt roligare än något "nyttigt"!

      Radera
  3. Jag ler när jag läser detta inlägg, tänk att du har kommit så långt! :D Det är ju inget att eftersträva att äta hamburgare och flottig pizza allt för ofta, men självklart kan man unna sig det ibland. Toppen att suget inte finns där längre, på samma sätt som förr iaf. Heja dig!
    Sv: Ja, lite udda kanske… Men känner fortfarande lite sug efter tonfisk… Haha. Får se hur det slutar, hade ju varit toppen om jag kunde börja äta fisk igen!

    Superbra av ICA ja, de har tydligen satt upp sådana där skyltar lite var stans i butiken, bra initativ! Har bara sett det på vår ICA hittills, men det kanske sprider sig?

    Hehe, boskapsdjurskänslan är en bra känsla!

    Gällande shakern så börjar jag fundera på om sambon kan ha trollat bort min rosa och lagt dit en vit istället... Det är ju rätt otroligt att den tappat all färg bara så där. Men vi har inte haft någon vit innan, så det är det som är skumt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att höra och tackar så mycket, för som jag skrev ovan till Emmy...

      Har varit en lång kamp och jag har nu tagit ytterligare ett steg i rätt riktning! :)

      Låter nästan lite för bra för att vara sant, att livsmedelsaffärena börjar premiera det man skulle kalla för nyttig mat. Nu kommer ju dock kvargen eller tonfisken stå längst fram vid kassan, utan där har nog godiset helt enkelt sin plats och jag förstår precis varför då en affär såklart vill tjäna pengar.

      Men som sagt, helt klart ett steg i rätt riktning och önskar att affärerna i min håla anammar detta dom med! :)

      Haha :D

      Låter nästan mest troligt, alltså att gallret har förväxlats med ett icke färgat för känns som sagt lite oroväckande om något som rä helt rosa helt plötsligt är genomskinligt bara sådär. Krävs ju en del nötande för att bleka bort färgen om det nu är vassle/kasein man dricker ;)

      Radera