onsdag 15 maj 2013

Biggest Loser Sverige utmaning: Frestelse!

Igår så satt jag och slötittade lite på TV och råkade fastna för detta program och tyckte denna utmaning var mycket intressant...

Se avsnittet här!

För på "the biggest loser camp" är dom i en skyddad miljö och slipper risken med att springa på x antal snabbmatställen eller kiosker/affärer som erbjuder livsmedel som ej är fördelaktiliga att äta under en viktnedgång.

Hur som helst. Det dom blev utsatt för var en utmaning där 1 från varje lag skulle gå in i ett rum och utsättas för en frestelse. 


Frestelsen var 3 olika skålar med godis och spelreglerna var: Det lag som åt flest kalorier fick avdrag med 2kg på veckans invägning!

Om jag förtstått det rätt är dom ungefär halvvägs genom tävlingen och dom flesta hade tappat mellan 20-25 kg och hade minst lika mycket kvar att tappa i vikt innan dom var "klara".

Hur hade du gjort och varför?

2 kommentarer:

  1. Åh, svår fråga! Om jag hade varit en av dem, som troligen kanske inte kommit in i den hälsosamma livsstilen ännu och inte kan allt om hur det är att gå ned i vikt (eh, nu kan jag långt ifrån allt också, haha, men kan rätt mycket) så hade jag inte ätit en bit. Jag hade varit livrädd för att gå upp i vikt av att frossa under en timme eller två.
    Hade det varit idag hade jag bara vräkt i mig! Men å andra sidan har jag inte så mycket att ta av så det hade säkert behövts för lagets skull. Hade jag haft 20 kg övervikt och kunskap om vad som händer när man frossar enstaka gånger hade jag struntat i att äta och sedan bantat lite extra hårt den kommande veckan för att få så bra resultat som möjligt. Men åhh, så svårt, som sagt!
    Hur gjorde lagen?
    Sv: Jo, på morgonen är jag bara såååå trött och skulle bara kunna lyfta lite halvhjärtat om jag inte hade koffein i mig... Sedan tycker jag att Celsius är så sjukt gott att jag dricker dem ändå, haha, även när jag inte tränar :P Men sådant går i perioder för mig. Jag har ju sett att du kör med tabletter och har funderat på att gå över till det bara för att spara pengar, haha, sedan kan man unna sig en godisdryck ibland när man skall fira något eller så, haha.
    Tack, jo, jag gillar ju att vara öppen och ärlig och bjuda på mig till höger och vänster, som ett jäkla smörgåsbord! ;) Det hör till min personlighet. Jag tycker att du verkar vara en jäkligt reko kille, så det skall bli kul att se hur vi samspelar irl! :P

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant tankegång!

      Det var 4 lag och 2st valde att inte äta något, dom två andra valde att äta ett par bitar. Vill minnas att "vinnande" laget åt 5 bitar om totalt 248 kcal.

      Nu är jag ganska färgad av min kunskap inom kost- & näringslära och jag hade utan tvekan ätit en hel del mer än så. Eftersom 2kg på vågen motsvarar ca 14000 kcal, men då har jag så pass bra koll på mitt sötsug att jag egentligen endast får ut de positiva effekterna av denna "överätning"!

      Hade jag däremoto stått inför denna frestelse för 3-4 år sen hoppas jag innerligt att jag skulle äta exakt 0 bitar. För i det stadiet jag var då hade jag säkert inte kunna sluta äta och sen hade jag nog tappat motivationen och trott att jag gått upp flera kilo i vikt om vågen sen skulle visa 2-3 kg extra (som kan bero på varians + extra vätska pga kolhydraterna)

      Okej, där ser man. Tycker personligen det är lite "farligt" att dricka koffein, för blir lätt ett beroende eller ett måste för att klara vardagen, om du är med på hur jag tänker?

      Därav att jag kör med tabletter, för det är inget jag sitter och suger på utan tar endast i samband med träning. För hade alltid energidrycka hemma förut men slutade med att jag körde det som måltidsdryck om jag har nog med sömnproblem så behöver inte vara fylld med koffein 24/7 :P

      Hehe, gillar folk som inte har "några som helst gränser"... är själv ganska selektiv med bortbjudningarna så här online för lärt mig av misstagen och kan komma och bita en där bak i efterhand :P

      Keep it up!

      Radera