onsdag 8 maj 2013

Mitt enkla Pitabröd

För en tids sen fick jag den brilljanta idén att jag skulle prova göra helt egna pitabröd, men det blev inte alls som jag hade hoppats på! 

Så med ett misslyckande i bagaget tog jag mig för två helger sen an försök nummer två och då med några små justeringar efter att ha kollat runt på andras recept!

Ville inte göra ett helvitt bröd, då jag tycker rent vetemjöl smakar ganska tråkigt och även om pitabröd ska fyllas med massor med godsaker så skadar det väl inte om brödet smakar mer än okej?

Så här kommer mitt recept på ett enkelt och gott pitabröd!


Ingredienser:

25g Färsk jäst
3dl Vatten
6g Salt (ca 1 tsk/5ml)
120g Lantjmjöl (ca 2 dl)
300g Vetemjöl special (ca 5dl)

OBS! Vad ni än gör så ersätt inte vetemjöl special med vanligt vetemjöl! Det misstaget gjorde jag på försök nummer ett och det resulterade i ett bröd som snarare gick att jämföra med ett polarbröd eller en tekaka än ett pitabröd! 

Tillagningssätt:

Smula ner jästen i en degbunke.

Värm vattnet till 37ºC och rör ut jästen med det.

Tillsätt salt, lant- och vetemjöl i bunken. Knåda degen för hand eller med en elvisp/assistent ett par minuter.

Själp ut degen på en mjölad arbetsbänk.

Dela degen i 10 lika stora bitar och forma till runda små bullar. Låt bullarna jäsa på den mjölade arbetsbänken under en bakduk i cirka 20-25 minuter.

Kavla eller platta sedan ut bullarna till stora tunna "kakor".

Lägg dem sedan på ett mjölat bakplåtspapper. Jäsa ytterligare ca 30 minuter under en bakduk.


Sätt ugnen på 250ºC.

Vänd på "kakorna" och lägg dem med undersidan upp och sedan pappret med "kakorna" på en plåt.

Grädda mitt i ugnen i cirka 6-8 minuter eller tills dom fått en fin gyllenbrun färg.


Låt dem svalna under bakduk på ett galler.


Går utmärkt att frysa in om dom ej äts upp nybakade!

Totalt:
1444 kcal
52g protein
291g kolhydrater
7,6g fett

Eftersom jag gjorde 10 bröd så delar ni alltså samtliga siffror ovan med 10 för att få fram "kcal per bröd"!

Per 100 gram:
256 kcal
9,2g protein
51,7g kolhydrater
1,4g fett

De färdiga bröden vägde totalt 560g så varje bröd väger alltså i snitt 56g!

Kommentar:
Detta bröd har nästan exakt samma näringsvärde som SLV's "Vitt bröd vatten typ pitabröd fibrer ca 3,5%" per 100 gram:
274 kcal
8,6g protein
53,6g kolhydrater
1,6g fett

Så mitt bröd är väl mest troligt varken nyttigare/onyttigare än något annat pitabröd's recept som ni hittar i valfri receptbok?

Nu har jag inte ätit mitt bröd färskt, utan endast tagits från frysen och tinats på låg effekt i mirkon och när det då smakar bättre en random pitabröd från ICA och dessutom är löjligt enkelt att baka ser jag inte själv någon anledning till varför jag skulle vilja köpa färdiga pitabröd framöver!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar