måndag 13 maj 2013

Jimmy's Hot n' Smokey Barbecue Sauce

För två helger sen fick jag den galna idén att jag skulle göra en helt egen bbq-sås efter att insett att jag hade köpt 4st Sweet Baby Rays flaskor inom två veckors tid...



Varför köpa något man kan göra själv?

Nu visade det sig inte vara så där jätteenkelt att få en sås att smaka som man i huvudet tänkt sig, så försök nummer ett vågar jag påstå blev tämligen misslyckat i avseende med att få den smak jag tänkte mig. Men gick helt klart att äta till både köttet och som "tomtatsås" på pizzadegen så gav ej upp tanken om att få till en lyckad sås!


Förra veckan bestämde jag mig för att göra ett nytt försök och resultatet blev följande!

Ingredienser:

100g Rödlök (1st normalstor)
1st vitlöksklyfta
5g Smör
250g Chilisås, Ica Gott Liv (ca 2 dl)
200g Vatten (2 dl)
30g Vitvinsvinäger (ca 2 msk)
40g Worchestershiresås (ca 2,5 msk)
*60g agavesirap (ca 3 msk)
40g Kalvfond, flytande (ca 2 msk)
10g Liquid smoke (ca 2 tsk)
1/2 tsk svartpeppar
1 msk paprikapulver
1 krm cayennepeppar
1 knvisudd sambal oelek

Tillagningssätt:

Finhacka röd- och vitllöken.

Stek dem i smör tills det fått en fin gyllenbrun färg.

Tillsätt vatten och låt koka upp innan övriga vätskor tillsätts. Vrid ner effekten på spisen.

Häll ner allt det övriga och låt koka på svag värme i cirka 20 minuter eller tills såsen har reducerat till önskad konsistens (tillsätt ev. vätska om den är trögflytnade).

Smaka ev. av med lite salt och mer av kryddorna som tidigare lagts till.

Låt svalna och häll sedan upp i en passande burk!

Totalt:
547 kcal
7g protein
114g kolhydrater
6g fett

Nu är det ju väldigt beroende på hur mycket vätska som kokar bort, men min färdiga sås vägde nästan exakt 500g när den var klar...

Per 100 gram:
109 kcal
1,4g protein
22,9g kolhydrater
1,1g fett

500g motsvarar ungefär 5dl i volym, alltså skulle 1 msk motsvara cirka 15g!

Kommentar:
Denna sås fick en ganska trevlig kombination av rökighet och hetta som mest troligt passar som tillbehör till mer än bara grillat kött!

Bjöd inte mindre än fyra personer på denna sås och även om dom kanske polerade orden lite, då samtliga sa att den var god, så gick det inte att att undvika att denna var god för denna laddning räckte bara till 5 portioner!

Jämför man denna med dom flesta såser rent ur näringsvärdesynvinkel så inser man rätt snart hur pass stora sockerbomber tex Sweet Baby Rays är för min har nästan hälften så mycket kolhydrater per 100 gram! (Min är alltså "utan" tillsatt socker)

Tips!
Är ni vegetarian så går det ju byta ut buljongen till något annat med sälta (tex grönsaksbuljong/fond utan kött).

*Anledningen till att jag använde agavesirap var inte för att försöka få till en nyttig sås utan fick en skvätt över från bakning så går minst lika bra med helt vanlig ljus sirap eller varför inte flytande honung? Dessa livsmedel är precis lika kcalrika per 100 gram (är ju "100% kolhydrater"), så enda skillnaden är att agavesirap har ett lågt GI.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar