söndag 18 november 2012

Är planering & struktur i livet verkligen viktigt?

När jag för tre år sen inte ens visste vad en kalori var, så tränade jag i tron att resultatet kommer av sig självt. Nu är det ju tyvärr inte (alltid) så enkelt, utan när man nåt en viss nivå så krävs det att man helt enkelt måste ta till extra knep för att verkligen få ut något av det slit man nu tex lägger ner på gymmet!


Har sen länge konstaterat att anledningen till min nästan sjukliga övervikt utöver okunskap faktiskt i grund och botten handlade om att jag verkligen hade NOLL planering, var jag sugen på pizza åkte jag till pizzerian och köpte det eller var jag sugen på sött öppnad jag skafferiet och bakade mig en kaka eller åkt till affären och köpt godis, glass eller vad jag nu var sugen på!


I onsdags avslutade jag min utan tvekan mest lyckad deff, vilket då betyder att jag numera inte ligger på ett kronisk kcalunderskott 7 dagar i veckan (vilket förvisso inte riktigt var fallet). Det som hänt efter föregående deffar är att jag släppt allt vad planering/struktur vilket gett ungefär samma resultat som att ge ett barn på 7 år fria händer vid godishyllan, det blir mycket av ALLT!


Jag har alltså mer eller mindre kastat bort x månaders slit på att överäta mig "fet" igen på allt från 4-8 veckor (förr-förra sommaren var värst). Så redan innan denna höst-deff påbörjades så hade jag en ganska klar plan för hur jag skulle göra, jag ska forsätta ha kontroll (om än lite mindre) och se till att planera saker och ting i förväg för att du enklare kunna hitta hålrum där jag tex kan unna mig god mat eller kanske en helt utekväll utan att det ska gå ut över resulatet av den träning som jag i dagsläget brinner för!

Hur gör jag i dagsläget för att undvika att falla tillbaka i gamla fotspåren?








Ja, bildserien ovan är resultatet av helgens planering av nästkommande vecka! Det må vara helt ofattbart för vissa av mina läsare att jag orkar lägga ner denna energi, men visste ni vad detta gjorde för mig rent psykiskt skulle ni nog bli ännu mera imponerande av min sk dedikation (det är i vissa fall rentav gränsen till den ny trendiga "sjukdomen" inom träning som kallas ortorexi?)

Ja, mitt nya liv är nog här för att stanna och just nu när jag har möjligheten så försöker jag tom träna och äta förhållande vis optimalt, för jag vet att jag en dag inte längre kan vara så här seriös men vill då gärna ha en ganska bra grund att bygga på så jag inte 5 år senare sitter och moffar godis i soffan och väger 140kg+ igen!

10 kommentarer:

  1. Läst din blogg ett tag nu och vill bara säga att den är grym! Bra uppdateringar fler ggr om dagen i ett ämne som intresserar mig på en nivå ungefär där jag ligger själv. Keep up the good work! (Publicerade du detta 13.37 avsiktligt förresten?;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för dom fina orden och kul att du inte bara ser nöjjesvärdet i mina inlägg utan även läser dom inläggen där jag delar med mig av lite seriösare tankar/funderingar :-)

      Yes I will!

      Hehe detta (bland många andra) inlägg var schemalagt och valet av tid är rootat till min fd "proffskarriär" i pc-spelet cs. Antar du vet vad jag tänker på, annars hade du inte reagerat!? :-P

      Radera
    2. Haha, det om 1337 var det första jag såg också...innan själva rubriken tom :-)

      Radera
  2. Men menar du seriöst att du ätit dig "fet" efter dina tidigare deffar?
    För som jag förstått det här du väl knappt spräckt hundragränsen och du har knappast varit fet dom senaste åren. Om du nu tycker du blivit fet mellan deffarna så kan jag ärligt säga att det är en orolig syster bakom tangenterna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, därav "".

      Utan det jag syftar på:
      Deffa ner sig x kilo på tiden y kostar z i ork på både kropp och knopp. Att vi avslutade deff lägga på sig x kilo (igen) på säg 1/4 av tiden y...

      Då hade jag lika gärna kunnat legat kvar på ursprungsvikten istället för en sk jojo-bantning.

      Var jag för kryptisk eller hänger du med?

      Ps. Just nu har jag minst 10kg att gå upp innan jag ens skulle tänka tanken att jag skulle känna mig tjock igen! Ds.

      Radera
    2. Jag nöjer med med första raden som svar.

      Det jag var orolig över var just att du funnit att låt säga 95kg = fet. Om du inte tycker det är det ok. Annars orolig syster. För du på 95kg = INTE fet.

      Jojo-bantning mår väl varken kroppen eller knoppen bra utav. Iaf inte i mitt huvud då jag tänker med "sunt förnuft" vad gäller såna saker.

      OT: Varför får man inget mail att man har svar på kommentarer genom google? Jättejobbigt att komma ihåg vilka inlägg man kommenterat...

      Radera
    3. Så bra, dock tryggt att veta att du har ett vakande öga över mig för bara säga till om du ser något du inte gillar! (vilket jag iofs inte behöver säga, för du har ju redan hojta till ett par ggr under resans gång).

      Grejjen är den att jag tror jag hamnat i läget då siffran på vågen inte är det intressanta, utan främst hur jag mår och så bra jag mår nu lär jag säkert göra även 5-10kg tyngre än i dagläget och har alltså ingen siffra på när jag är fet igen.

      Japp, även jag konstaterat att det är helt stört frustrerande om man kommenterar lite här o där. Borde ju liksom gå med tanke på att man får mail direkt man själv skriver på sin blogg...

      Radera
    4. provade nu att klicka i "registera via mail" och fick upp "Uppföljningskommentarer kommer att skickas till quattrojimmy@gmail.com" och borde således kanske funka då?

      Radera
    5. Ahaa. ...I see. Testar! Svara gärna på detta så får vi se om det funkar.

      Radera
    6. Jag fick dubbla mail-notifieruingar att du skrivit, så något funkar för mig åtminstone :)

      Radera