torsdag 1 november 2012

Proteinbar försök nr 3

Förra fredagen fick jag för mig att göra ännu ett nytt försök på hemmagjord proteinbar. Denna gång valde jag att prova varianten man kör i ugn...

Temat blev sött likt godis, men smak av bär/frukt!


Ingredienser:
35g Rågflingor (AXAs)
35g Frebaco Bran Flakes Müsli
50g Äggvita
50g Jordgubbssylt lågkalori
10g Tranbär torkade (sun-maid)
60g Whey FX Creamy Vanilla
1/2 dl Stevia
1/2 kork Funlight Jordgubb


  • Skär/hacka tranbären i lämplig storlek
  • Blanda torrt i en bunke
  • Blanda blött i en bunke



  • Blanda allt i en bunke och bred ut i lämplig form


  • 10 min @ 175 grader i mitten i ugnen
  • Låt svalna och skär sedan upp i bitar, sedan in i kylen om dom ska förvaras!

Totalt:
533 kcal
61g protein
58g kolhydrater
8g fett

Per 100 gram:
212 kcal
24,7g protein
23,7g kolhydrater
3,4g fett

Smakbetyg: 3/5

Kommentar:
Smakmässigt är detta min bästa proteinbar, då det rent ut sagt smakade som en jordgubbs-vanilj-godis! Men körde den troligen lite för kort i ugnen för mittenbitarna blev lite gladdiga i mitten = skulle ej gå ha ligga i väskan nån längre tid!

Tips 1: Kontrollera så den inte är kladdig innan den tas ur ugnen (min var lätt kladdig)
Tips 2: Är ni rädda för att den blir för söt tillsätt då stevian i slutet och smaka av!
Tips 3: Vaniljarom hade nog höjt smaken ännu mer!

Börjar snart ge upp hoppet om att jag kan få till en bra proteinbar, men nästa försök blir en med chokladtopping och det kan väl aldrig bli dåligt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar