söndag 25 november 2012

Saffrans (protein) ugnspannkaka

Då ett av favoritrecepten på min blogg verkar vara min sk ugnspannkaka kanske det är på sin plats för ett recept på denna variant som jag nu gjort senaste 3-4 helger, för är ju trots allt snart jul ;)


Ingredienser:
200g Ägg rått (ca 3 normalstora ägg)
200g Äggvita
250g Kvarg 0,1%, ICA
200g Lättmjölk
250g Havregryn (~7dl)
0,5dl Stevia
1/2 tsk salt
2 tsk bakpulver
4 korkar saffransarom (går bra att använda torkad, vet dock ej lämplig mängd)

Obs! Jag brukar fylla på med äggvita så att slutsiffran blir 400g, skulle lika gärna gå att använda 6-7 hela ägg om man inte har äggvita på dunk och vill slippa separera äggulorna!




  • Blanda det blöta i en bunke.
  • Blanda det torra i en annan bunke.
  • Blanda tortt & blött till en jämn smet och häll upp i en smord form (jag smörjer med några gram smör för att slippa att den fastnar)

  • Grädda 20 min @ 200 °C, kontrollera med sticka och avsluta med grilleffekt i några minuter om ni önskar en gyllenbrun skorpa (om den nu inte hade det redan)!

Totalt:
1484 kcal
110g protein
186g kolhydrater
35g fett

Brukar bli ganska exakt 1000g per sats så dela med 10 för per 100 gram ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar