tisdag 13 november 2012

Ostfyllda köttfärsmuffins

I fredags köpte jag en muffinsform i teflon på clasohlson och insåg då att jag troligen kommer missbruka denna friskt i början, vilket jag första helgen sannerligen gjorde för utöver pepparkaksmuffins blev det vad jag skulle kalla köttfärsmuffins!?


Ingredienser:
560g Köttfärs nötfärs fett 10%
60g Ägg rått
92g Ost hårdost fett 10%
100g Creme Fraiche 13% paprika/chili
3msk Ströbröd  (30g?)
1st vitlöksklyfta
1tsk svartpeppar
1krm vitpeppar
1krm salt


  •  Blanda ägg, ströbröd, creme fraiche och kryddor och låt svälla i cirka 5 min


  • Blanda runt köttfärsen till en jämn smet och fyll muffinsformarna.

  • Skär osten i lagom stora kuber och tryck ner i mitten av muffinsen.

  • In i ugnen i cirka 20 minuter @ 175 °C
  • Servera med passande tillbehör!

Totalt:
1398 kcal
156g protein
28g kolhydrater
73g fett

Nu blev det 10 st muffins, så ganska enkel matematik om man vill veta kcal/st ;)

Kommentar:
Enklare matlagning får man leta efter?

Smaken var riktigt bra, trots att detta var försök nummer ett. Nästa gång ska jag laborerar mer med smaksättningen och troligen fylla med jalapenos eller liknande för mer smak för dessa var ganska snälla.

Går ju även variera "smeten" på hundratals olika vis, tex med en annan smak på creme fraichen, så detta var absolut inte sista gången jag gjorde "köttfärsmuffins"!

Är ni lowcarb-jägare så uteslut ströbrödet, lär knappast göra något med smaken och ni har kanske andra bra bindemedel ni använder er av?

4 kommentarer:

  1. Ser riktigt fint ut! Vad tror du om att göra något liknande dessa men utan muffinsformar, lär de hålla ihop någorlunda? Osten kanske man inte kan använda på samma sätt dock, och risken finns väl att de mest kommer se ut som stora, fula köttbullar.. :d

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smeten är ju mer eller mindre som helt vanliga köttbullar/biffar så ska nog gå bra att "klicka ut" i lämplig storlek på bakplåtspapper. Dom lär ju dock sjunka ihop och bli typ som pannbiffar.

      Då skulle jag isf rekommendera att göra en köttfärslimpa i passande form = sjukt smidigt och blir alltid gott och inga problem med fyllning då! :) (gärna "baconlindad")

      Radera
  2. köttfärslimpa-stuk på det hela var ju en bra ide!

    Tänker dock göra en lite "annorlunda" variant, och ha i en del halvmosad(/riven?) potatis, något ägg och kryddor, och eventuellt toppa med lite ost mot slutet av tillagningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, kom på det och ska nog faktiskt göra en köttfärslimpa framöver bara för det! :-D

      Du det där lät ju faktiskt både intressant, spännande & gott... en lite matigare variant och tror det kan bli succé!

      Återkom gärna med rapport om hur det blev, för jag är minst sagt nyfiken!

      Radera