torsdag 29 november 2012

Smaktest: Proteinbars från Swebar & Gymvaruhuset

Har haft ett par proteinbars liggande och bestämde att nu när jag ätit dom borde försöka göra ett försök till en samlad recension där jag kan jämföra samtliga i ett och samma inlägg för att göra det enklare för eventuella läsare som fundera på att köpa några av produkterna jag provat!


OBS! Smakbetyget fungerar så här: 5 poäng är så pass god att det lika gärna kunde klassas som godis och trots sitt överpris är helt klart värt att ha hemma ifall tex sötsuget kommer krypandes!

Probite FX - Lemon Butter Fudge

Pris: 9-13 kr för 55 gram
Smakbetyg: 2 av 5

Blev positivt överraskad här, inte på grund av att den smakade enormt mycket "lemon butter fudge" (vad nu detta är), utan att den faktiskt inte var så dålig att jag ville slänga den.

Fräsch smak, men långt ifrån god och inget jag skulle rekommendera er som gilar söta proteinbars!

Probite FX - Strawberry & Chocolate

Pris: 9-13 kr för 55 gram
Smakbetyg: 1 av 5

Hade lika gärna kunnat vara en dåligt hemmagjord proteinbar smaksatt med deras produkter Whey FX Strawberry och Whey FX Milk Chocolate. För det smakade skrämmande likt detta och då tyvärr inte på ett bra vis, utan väldigt tråkigt och kemiskt!

Denna rekommenderas INTE!

Swebar - Chocolate

Pris: 15-20 kr för 55 gram
Smakbetyg: 3 av 5

Har ätit denna upprepade gånger och den är riktigt trevlig, smakar lite som en billig chokladbit och går utan tvekan äta och njuta lite av men för priset så förväntar jag mig mer om jag ska anse prisvärt!

Ett pluss är att denna finns att köpa i många välsorterade livsmedelsaffärer! 

Swebar - Fudge Crisp

Pris: 15-20 kr för 55 gram
Smakbetyg: 4 av 5


Närmare godis kommer man inte av dom här fyra som jag testade denna gång. Ätit denna rätt många gånger och måste säga att detta är något jag faktiskt ibland väljer att köpa på ICA istället för godis när jag försöker tänka lite på vad jag stoppar i mig!

Ett pluss är att denna finns att köpa i många välsorterade livsmedelsaffärer!

Kommentar:

Nu finns det ju rätt många olika anledningar till varför man äter en proteinbar, där jag antar att mellanmål eller smidigt "snack" före/efter/under träning är vanligaste anledningarna varför dessa äts?

Nu äter jag ju nästan all min mat till middagen, eftersom jag fastar 19-20h/dygn. Så för mig känns detta helt bortkastat eftersom jag lyckas få i mig allt kroppen behöver via min normala kost.

Det finns ju dock ett par (utöver Swebar Fudge Crisp) som faktiskt är farligt goda och det blir alltså endast som subtitut för godis jag använder dom vilket blir högst sällan!

Några av de som enligt mig är väldigt goda kommer nog med i nästa smaktest, så håll ögona öppna om ni är nyfikna på detta!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar