fredag 23 november 2012

Fredagsmys / ätardag

Tänker inte gå in så mycket på varför jag idag har valt att skriva ätardag på kostschemat, men ...


denna bild är tagen från Ablins blogg och hans fysik är det inte fel på. Nuff said?

Nu har inte jag tänkt ha en sån där all-you-can-eat-buffé som ovan, på grund av att jag vet hur det kommer sluta och det är inte vad jag eftersträvar med denna ätardag. Men jag har blivit varm i kläderna när det kommer till att äta mer än vad jag gör av med och viktkurvan sen deffavslut har inte riktigt den trend jag önskat.

Behöver alltså en liten extra boost aka hjälp på vägen så varför inte njuta av lite god mat? Det rör sig alltså om helt vanlig överätning av "bra" mat och eftersom jag kör enligt periodisk fasta och älskar att laga mat så har jag svängt ihop en rätt okej meny där allt är "hemmagjort" och nästan allt kommer ätas med anslutning till träningen!


Ja något sånt där kommer det nog se ut, bilden längst ner är inte min men däremot är grundreceptet taget ifrån denna vackra skapelse!

Min meny för denna ätardag:
  • Pre-workout: 1L yoghurt + 2dl flingor
  • Före & efter träning: 10g bcaa, 30g malto, 5g kreatin + 600mg koffein & 10g bcaa + 30g malto.
  • Post-workout 1: 1st pizzakit med allt som hör till.
  • Post-workout 2: 1st New York Cheesecake + ev. tillbehör.
  • Post-workout 3: Har 4st proteinbars att tillgå om jag inte fått nog av det ovan!

På pappret är det inte mycket överätning, om jag nu inte lyckas få i mig alla proteinbars. Kommer troligen röra sig om +2500kcal, vilket på träningsdag då inte ens är +2000 mot en normal träningsdag och har vräkt i mig mer kalorier än så här rätt många söndagar när jag haft bakfylle-cravings!

Nåja, fullständig rapport kommer ikväll om jag överlever!

6 kommentarer:

  1. Har också valt att inspireras av Albin (han är ju sinnes!!) och kör en ätardag. Kör dock samma tänk som dig, ätardag med måtta. Bra kost i grunden och så en gräddbakelse och några chokladpraliner på det. Man behöver njuta ibland :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe ja den karln är från en annan planet eller åtminstone något säkrare på kost- & träning än genomsnitts-svenssonen ;)

      Ja men precis, dumt att äta allt skräp på en gång utan bättre att ha skaplig kontroll och vakna upp utan ballongmage!

      Nu ser min ätardag nästan larvig ut eftersom jag bara åt 3 måltider + en lite snack, men PF i ett nötskal?

      Radera
    2. Jag röstar på annan planet. Han är överjordisk ;)

      Kände lite så ja. En ätardag är väl till för att man ska få njuta, inte må pyton? Faktiskt skönt att inse att det inte behövs så mycket slisk för att jag faktiskt ska bli nöjd. Att man har gränser. Därför tycker jag inte att du behöver "skämmas" över din ätardag ;)

      Radera
  2. Hehe.

    Nu beror det ju lite på vad exakt syftet är med en ätardag. Vissa använder ju dessa för att tex ta sig förbi viktplatåer och påverka leptin och andra hormoner som kan bli knasigt under långa deffar. Men min ätardag var känslan av att få äta massor med god mat men inte nödvändigtvis onyttig, vilket enkelt går att kombinera om man är lite flink i köket och göra allt själv.

    För vakna upp dagen efter med ångest är inget jag behöver ha längre, mitt långsiktiga mål är att öka i vikt nuså att trycka 5000kcal+ med skit är kontraproduktivt för det jag försöker åstakomma!

    Lutar dock åt att jag kan unna mig en del mumsigt ikväll med, för planerat in en långt löppass (för att utnyttja överätningen igår) så antingen blir det en ny B&J test eller en minst sagt episk "junkbowl" med jultema ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt klart sant att man kan ha olika syften med ätardagar. Även om det är intressant med hur kroppen fungerar rent kemiskt känns det lite för avancerat för mig. Jag vill äta gott mest för att det är gott :)Och som du säger behöver det nödvändigtvis inte betyda onyttigt men på något sätt bli ändå ofta så på dessa dagar :P

      Det där med julig junkbowl låter minst sagt spännande. Bara för att få testa trycka en sådan "med gott samvete" skulle jag nästan kunna gå över till PF. Jag äääälskar att äta stora mängder mat men tyvärr tror jag inte att det skulle funka i mitt liv. Med ett jobb där man inte vet när det är rast nästa gång blir det liksom svårt att tajma ätfönster osv. Men för en junkbowls skull hade det som sagt nästan varit värt det ;)

      Radera
    2. Du verkar vara en kvinna med mycket vettig syn på kosten, hoppas fler kunde tänka som dig och inte vara så där klassiskt antingen helt AV eller PÅ!

      Junkbowl såg jag att du provat, även om det nu blev en sk sludge i PF/LG-sammanhang. Men inte helt fel att få vräka i sig massor med kladd med "gott" samvete ;)

      Radera