onsdag 28 november 2012

Smaktest: Ben & Jerrys #2

Anledningen till att jag valt att kalla detta #2 har med att jag vid premiären av smaktest-serie provade just Ben & Jerrys glass, vilket ni kan läsa om här!

Så blir alltså två glass-tester irad, men med all rätt!


"En kärna av kola omringad av choklad & kolagräddglass med bitar med chokladsmak."

Ben & Jerry Core: Karamel Sutra

Om mitt förra val av B&J-glass kändes som ett givet val så var detta nästan ett måste som nästa smaktest...

För jag har helt klart en svaghet för kolasås när det kommer till topping av glass och kan inte säga annat än att detta är i det närmaste en fullträff i smakkombinationer. Perfekt balans av den sötman kolan ger i kombination med en väldigt god choklad- och kolagräddglass.

Känns som dom få chokladbitarna jag fick försvann i mängden av smaker av helheten!

Smakbetyg: 4 av 5

Det som skulle gjort denna glass till en 5-poängare vore om det hade funnits kakbitar i, för det är faktiskt nästan det jag associerar just Ben & Jerrys med!


Denna smak rekommenderas varmt till samtliga glassälskare, men tror ni som gillar kolasås extra mycket kommer hamna i himmelriket!

Nästa smaktest blir en samling av lite olika proteinbars jag provade i helgen!

9 kommentarer:

  1. Jag är faktiskt inte så vansinnigt förtjust i kolasås så mitt nästa BJ-test kommer nog bli den tredje core-smaken. Nånting med hallon och chokladfugde?
    Gott med glass :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då gör du helt klart rätt i att prova Core: Berry White

      "En kärna av chokladfudgesås omringad av vaniljgräddglass med bitar med smak av vitchoklad & hallongräddglass med hallonbitar."

      Tom jag som inte gillar hallon speciellt mucket är sugen på att prova denna för vit choklad är att dö för och fudge lika så!

      Glass är kärlek för magen :-P

      Radera
    2. åååh man blir nästan mätt bara av att läsa beskrivningen :P definitivt något som ska provas! nån gång, som så mycket annat... ska nog satsa på lite mer julgrejer för tillfället.

      Radera
    3. Hehe, lär nog smaka minst lika gott som det låter så är nog värt väntan om du nu inte har plats för detta framöver ;)

      Då är vi två, ska ha "julbak-stuga" med syrran på lördag och tänkte försöka mig på en variant på lussebullar (som alltså ser ut som lussebullar) med kvarg, får se om det blir bra men kommer vara sådär måttligt nyttiga så bör smaka kalas ;) Sen lutar det åt något som jag tror du kommer sätta upp på to-do-listan med 100% säkerhet *hihi*

      Radera
  2. Som sagt uppskrivet på att-göra-listan.

    Jag syftade mer på att äta julfika men jo, lite bak måste det ju bli också ;)
    Det där "hemliga receptet" är jag grymt nyfiken på!!

    Såg förresten att du smak-testat lite Swebars. Så här i juletid rekommenderar jag dig VARMT att prova pepparkaks-varianten, den är to die for. Gillar du lakrits (söt sådan) måste du också prova Swebaren med just lakrits. mhmhmhmhm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha du menar så, håller med där också ;)

      Hehe. Blir som sagt mest troligt bakat på lördag, om inte tid finns då så kommer det göras framöver för risken är stor att jag äter upp allt på direkten och tänkte ge bort lite i julklappar :D

      Swebars sortiment är riktigt bra och turligt nog säljer dom aldrig pepparkaka på affärerna jag köper min mat på, för då hade jag köpt på mig ett helt parti för den är att dö för = ätit på tok för många av denna! Lakritsen har jag inte provat, men antar att den inte är av salta varianten? Går isf fetbort för hatar söt lakrits!

      Radera
    2. Spanade in bullarna, de såg riktigt fina ut :)
      Fiffigt att baka och ge bort, tror att de flesta uppskattar sådana presenter. Kanske jag också skulle satsa på, har totalt hjärnsläpp på julklappar :S

      Jag har en Swebar pepparkaka kvar i skåpet, tänkt spara den till ett riktigt speciellt tillfälle men nog är det svårt att hålla fingrarna i styr :P
      Vadå inte tycker om sötlakrits? Du menar alltså på fullaste allvar att du inte gillar typ lakritsbåtar? Galet!
      Nånå, när vi ändå snackar proteinbars borde du spana in Goodlife och Body Science. Riktigt goda och grymme macros :) tipstips!

      Radera
    3. Hehe. Tyvärr blev inte wildcardet bakat för som jag misstänkte tog lussebullsbaket på tok för lång tid så blir en annan helg!

      Ja men precis, blir ju både kul och väldigt personligt med bakverk som julklapp/present och ofta uppskattat!

      Åhh, fusk! Är som sagt farligt god ;)

      Du har förstått rätt, spottar rentav ut sötlakrits om jag av rent slarv lyckas stoppa något sånt i munnen (tex från gott & blandat). Vet inte riktigt hur det kommer sig, för salt lakrits är istället en riktigt läckerhet!

      Borde kanske kolla in dessa, försöker dock undvika proteinbars då det är lite av ett väldigt dyrt godis och godare att baka något proteinrikt om det nu är sötsuget man vill dämpa. För jag behöver ju inte gå runt med mellis i bakfickan eftersom jag pga mitt PFande inte direkt småäter :P

      Radera
    4. Då får jag fortsätta vänta med spänning då ;)

      Så ytterst märkligt! Eller så är det jag som är märklig som med rynkor i pannan sitter och suger på t ex djungelvrål tills det salta försvunnit och sedan börjar njuta :P Kan dock tillstå att turkisk peppar är väldigt gott, särskilt när man krossat den och blandad med vaniljglass (för att återgå till det ämnet ;))

      Ja alltså är du intresserad av att ha ett litet lager hemma så kan jag varmt rekommendera dem men känner du inte att du inte har det behovet är det givetvis inget måste ;)

      Radera