onsdag 7 november 2012

Planering och rutiner?

Kan väl nästan aldrig anses som något negativt? Nu är det ju dock högst personligt hur man mår av att veta vad man ska göra? Men jag personligen mår bäst av att både vet när, var, hur & varför i nästan alla lägen!

Dom som känner mig väl, säger nog inte emot om jag säger att jag har ganska bra ordning i mitt liv i det flesta anseenden men finns alltid möjligheter till förbättring.

Sen jag påbörjade min sk deff denna höst så har jag skapat två helt nya rutiner för mig, som jag för övrigt borde börjat med för länge sen!

Planera kosten

Tidigare har jag såklart spånat på inköpslistor, funderat ut maträtter jag vill äta, men aldrig riktigt detaljplanerat eller för den delen skrivit en "veckomeny".


Men sen jag började med att planera min mat ett par dagar innan veckan redan är igång, så har jag kunnat laga min mat på söndagar och mer eller mindre inte behövt göra något i köket mer än värma maten och ev. koka pasta/ris, frysta grönsaker eller tex gröten!



Om jag lyckas hålla denna rutin igång framöver kommer jag kunna fokusera mer på övriga saker i mitt liv, vilket så klart är kanon för kosten må vara en av grundstenarna till att nå resultat i träningen men det är inte allt!

Fördelen med detta är att jag minimerar risken för att tänka "helvete, vad ska jag äta ikväll? Äsch, tar en av pizzeriorna på stan" (jag har utan att överdriva 15 pizzerior/snabbmatshak med 500m radie ifrån gymmet/hemmet). Just detta vet jag var en av orsakerna till att jag innan blev överviktig, den sk latheten och oviljan att engagera sig när man är trött och sliten och då väljer en genväg med snabb och i många fall onyttig mat!

Detta kommer bli mycket intressant och se vad det kommer göra med träningsresultaten nu när jag ska börja äta desto mer mat (kalorimässigt), för blir nästan ännu viktigare än under deff!

Ps. Detta har för övrigt gjort att jag nästan halverat min matkostnad, som för 6 mån sen var så sjukligt hög att jag var tvungen att kontrollräkna flera gånger för att tro att det var sant! Ds.

Planera träningen

Om man bortser från det faktum att jag tränar för mycket, för att uppnå optimala resultat. Så har jag faktiskt en lite tanke bakom alla galenskaper!

Har ett tydligt styrketräningsprogram, där jag vid varje pass vet exakt vilka övningar jag ska köra och vilka vikter jag ska lyfta.

Har dock inte riktigt fått in en rutin på vilka veckodagar stryketräningen ska ske, på grund av att jag fått blodad tand för alla dessa olika gruppass på gymmet!


Så här finns det möjlighet till förbättring och ska från och med denna vecka se till att innan nya veckan påbörjas ha bokat passen jag vill köra och då ta hänsyn till den styrketräning jag borde utföra! Wish me luck!?


En ny rutin jag ganska nyligen påbörjat är att kvällen innan lägga fram allt som ska packas ner i ryggsäcken, innan jag åker till jobbet. För jag har sen jag slutat flexa lika ofta gjort som så att jag åker direkt från jobbet till gymmet för att det inte ska bli allt för sent (sparar 10-15 min).

Just detta är minst sagt en befrielse och jag kliver up 15 min innan bussen går och jag hinner än så länge med även om jag vissa dagar drar mig lite väl länge i sängen och får jogga/småspringa för att hinna med (som imorse)!

Sammanfattning

Dessa rutiner inbillar jag mig kommer hjälpa mig att försöka fasa ut alla dumma och fula ovanor jag haft i mitt liv som gjort att jag blev överviktig. För mitt sk nya liv handlar inte bara om att gå ned i vikt och bli vältränad, tanken är att jag ska leva ett långt och lyckligt liv utan att behöva falla i samma fällor igen och 10 år senare behöva göra om exakt samma resa igen!

Har ni några rutiner ni dagligen följer eller kör ni bara på efter hur dagen utvecklar sig?


6 kommentarer:

  1. Kanske skulle börja göra som du och planera lite bättre framför allt med maten. Det som jag dock kan tycka är lite tråkigt är att värma köttet i micron varje dag? Då steker jag nog gärna på det precis innan för att få lite bättre smak.

    För övrigt så skulle jag föreslå idén med att ha flertalet väskor beroende på vad du ska träna. Jag kör systemet att ha en väska för gymmet, en för simning, en för löpning och en extra för diverse annan träning. Bara att ta väskan och gå till respektive pass.

    /Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där var ett jättebra tips tycker jag. Ska nog införa en yoga-väska till torsdagarna då jag enbart kör kropp & själsträning. Yogabrallor & inga skor är det ju som gäller då och det passar inte alls in övriga dagar. Så tack!

      Ett hett tips är också (kanske mest för tjejer, men finns killar som använder mkt produkter också) är att ha en uppsättning med schampo/balsam/deo samt hudvårdsprodukter för träningsväskan och en uppsättning som alltid står i duschen hemma. Minimerar risken att stå på gymmet utan schampo men med svettigt hår när man såklart bokat in AW med jobbet direkt efter träningen.

      //Karro

      Radera
    2. @ Anders
      Ang köttet så betyder inte värma i mikron att man nödvändigtvis förstör köttet, jag har efter mycket laoborerande åtminstone lyckats bra med både fläsk och kyckling! Skulle aldrig göra detta med nötkött dock (mer än färs förstås)

      Samma sak med potatis, koka dagen innan... göra klyftpotatis i ugn dagen efter på 5 min = klockrent!

      Jag lider inte av det problemet, tränar antingen på gymmet eller i springspåret.. båda dessa ting finns 500m från min dörr (och på vägen hem från jobbet) men bra tips ändå! :)

      @ Karro
      Också bra tips, även om jag nu som bekant har väldigt nära hem :P

      Radera
  2. Planerat maten har jag som ensamstående, kanske inte jätteroad kock/mamma gjort ett gäng år tillbaka. Det blir klart billigare o jag slipper stå o riva mig i huvudet över va vi ska ha till mat. Numera planerar jag dessutom även maten de veckor jag INTE har barnen hemma. Annars trillar jag i "inteätaalls"-fällan o går upp i vikt av en oregelbunden kosthållning. Jag går inte upp av att äta, inte ner heller men jag mår bättre o framförallt; jag orkar springa/styrketräna. :)

    För en stor skillnad är att jag planerar in min träning. Varvar styrka m löpning/pass efter vad jag känner för o njuter av att de blir lite bättre varje gång. Träningen måste jag absolut planera barn-veckorna annars e det kört. :) Oftast blir de bara 30 minuters löpning tre gånger i veckan, det får räcka, vill ju va med mina barn oxå.

    Anders tips här ovan om olika väskor m olika träningskläder beroende på vad man ska träna? Det va klockrent! Det ska jag nog ta till mig.

    Kram o fortsätt inspirera!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som om du har bra planering..för du har en planering.
      Jag har märkt själv att det spelar mindre roll vad planeringen innehåller bara jag har en planering :)

      Imponerande att du hinner med tre löppass trots att du har barnen att ta hand om! (har inte barn själv men har förstått att det är svårt att hinna med någonting själv alls med barn).

      Keep it up!

      //Karro

      Radera
    2. Har egentligen inte mycket mer att tillägga, utan säger +1 på min käre syster där!

      Jag ska försöka fortsätta sprida min "visdom"! ;)

      Radera