torsdag 22 november 2012

Ugnsgratinerade kaneläpplen

På jakten efter kolhydrater som passar till mina "frukostkombinationer" jag normalt avslutar med på kvällen innan läggdags så fick jag för mig att prova något som jag innan aldrig gjort trots att det är så löjligt enkelt och kanske rentav går att kalla "nyttigt" sötsak eftersom jag inte tillsatte socker?

Ingredienser:
4st äpplen
2msk Stevia
2tsk kanel


Kärna ur äpplena och dela upp i klyftor. (Jag delade upp varje äpple i 6-8st klyftor beroende på storlek)


Strö över sötningsmedlet och kanelen.


Ställ in i ugnen i 5 min @ 250-275 °C med grilleffekt. Ta ut och vänd/rör om och kör..



5min alt. tills dom ser färdiga ut, vilket dom då är när dom är mjuka. Glöm inte att få med "såsen" från bakplåtspappret när du lägger dom på tallriken!

Totalt:
288 kcal
1,4g protein
64g kolhydrater
0,5g fett


Kommentar:
Detta är alltså mer eller mindre enbart kolhydrater, så förslagvis väljer ni ett tillbehör som passar erat önskemål med detta härliga tilltyg till "nyttig" efterrätt! ;)


Jag åt dessa tillsammans med risgrynsgröt och ett par kokta ägg för att få i mig lite protein!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar