söndag 11 november 2012

(Protein) Pepparkaksmuffins

När jag i fredags införskaffade mig en "non-sticky" muffinsform så bestämde jag att den denna helg skulle missbrukas för att få lite valuta för pengarna...

Sagt och gjort så ställde jag mig i köket helt utan att veta vad jag skulle göra, men temat "jul" kändes passande så här är mitt försök på mjuk pepparkaka i muffins-form!


Ingredienser:
100g Ägg rått
100g Äggvita
50g Rågflingor (AXAs)
40g Casein FX Milk Chocolate
50g Alpro Almond drink
1dl stevia
2tsk bakpulver
2tsk pepparkakskrydda

OBS! 3-4 hela ägg och vanlig mjölk lär fungera minst lika bra eller ja, hela ägg lär göra denna muffins ännu godare pga fettet!



  • Vispa 2 ägg, 1dl äggvita och 1dl Stevia "pösigt" (jag körde 30-60s förhand med ballongvisp)


  • Blanda de (övriga) torra igredienserna i en bunke


  • Häll ner allt i det blöta och rör så det blir en jämn smet.


  • Jag fördelade denna smet på 8 muffins.


  • Grädda i 17-18 min @ 175 °C, jag tog ut dom när dom inte längre var kladdiga i mitten.



  • Låt svalna något? - ÄT!

Totalt:
493 kcal
58g protein
30g kolhydrater
12g fett

Smakbetyg: 4/5

Kommentar:
Smaken var pepparkakslik, men vet ej om jag skulle våga jämföra det med mjuk pepparkaka, därav att jag inte valde ge det fullträff i smakbetyg.

Som synes så var detta inte ett försök till lowcarb-muffins, då jag valde att ha rågflingor i. Tror detta gjorde att det faktiskt blev så pass bra trots allt, för blev lite mer åt det matiga hållet utan att det på något vis smakade rågflingor!

Enklare recept får man nog för övrigt nästan leta efter med ljus och lyckta?

10 kommentarer:

  1. Har du börjat få julkänslor eller är du som mig och kan tänka dig att äta julfika året runt? Det är ju trots allt det godaste fikat ;)

    Muffinsarna såg riktigt fina ut i alla fall. Kanske ska kapa idén och applicera på mina dietmuffins?
    Nu har jag förresten inhandlat lite ordentliga muffins/cup cakes-tillverkningsprylar så ska nog ge mig på att testbaka "mina" saffransmuffins snart också :) om den där testlistan inte vore så lång bara...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, det komiska i det hela är att jag hatar den sk hysterin kring jul men just maten är ju inte fy skam och bakverk så här under deff verkar vara något som jag helt snöat in på i allmänhet!

      Tycker jag låter som en ypperlig idé, för skulle nog passa riktigt bra tillsammans! :)

      Mmm läste det inlägget tidigare idag så du kommer ju kunna göra en mycket snyggare presentation av frostingen en vad jag gjorde mha en tesked :P

      Mycket på to-do-listan här med, ska nog dock lägga mer fokus på goda fullfeta/"onyttiga" framöver eller ja, åtminstone varva med diet-vänliga!

      Radera
    2. Det är väl maten och fikat som är hela grejen med julen? :D

      Tror också att det kommer bli awsome! Får dock som sagt vänta ett tag. Första spritstesten blir faktiskt med potatismos :)

      Funderar på om det skulle vara värt att ta en extra grisig månad i december och sedan deffa lite à la nyårslöfte? hmm

      Radera
    3. Ja, lite så jag tänker numera. Förr var julklapparna i fokus, men byta pengar känns bara förbannat onödigt då det mesta ändå bara samlar damm sen!

      Hehe, sprits är ett mycket användbart verktyg... potatismos till både plankstek och gratäng går ju göra riktigt snyggt, så inte bara till bakverk det kan komma till nytta ;)

      Tycker det låter onödigt, alltså att grisa extra mycket. Däremot grisa med måtta och sedan kanske undertiden träna lite extra hårt så kanske summan av kardemumman rentav nästan är +-0?

      Så tänkte jag min inkörningsperiod nu när deffen avslutas ska se ut, alltså njuta mer av sånt jag hållit mig bort ifrån men orkar inte med någon deff anytime soon pga att jag än en gång slarvat med kosten!

      Nu skulle det ju dock vara lite småintressant och se hur du går tillväga under deff, för en så länge har jag följt en kvinna som ser ut att äta mycket och bra (mycket behöver ju bevisligen inte innebära dåligt/osunt). Utmaningar är ju alltid välkommet ;)

      Radera
    4. Sant! Själva grisardelen är ju grymt frestande men inte så kul att ta skiten efteråt. Så vansinnigt kul är det ju inte att banta, mat är ju så gott och härligt! Så det blir nog som du säger griseri med måtta.

      En utmaning mår man aldrig dåligt av så en liten mini-vårdeff/striktare period/sliskfri månad tror jag ändå att jag ska ge mig på. Lite på kul sådär :)

      Radera
    5. Hehe. Mat är gott, helt klart. Dock har jag försökt hjärntvätta mitt fd tjockispsyke att gott per automatik inte bara innebär "onyttigt". Kan man ibland hitta substitut för griserierna men fortfarande unna sig lite så sparar man mycket av allt slit man lägger på gymmet.

      För är ju som sagt inge kul att banta/deffa. Något jag lovat mig dock är en helt fri jul-helg... där jag kommer äta det som serveras helt utan gränser! :D

      Utmaningar är ju bra för karaktären, så är ju inte bara till ondo! Jag kommer bli tvungen att köra en deff nångång efter nyår för att nå det för tillfället uppsatta slutmålet när det gäller min fysisk, så då kanske vi lyckas synka detta samtidigt med lite tur och kan peppa varandra ;)

      Radera
    6. Helt rätt! Tänk bara på alla våra bakverk :) Grejen är väl dock att dom där "onyttiga" grejerna är mer förbjudna och därför mer frestande. Hade man fått/kunnat äta dem varje dag hade de nog inte varit samma sak?

      Jag ska jobba hela julen så får väl se hur mycket jag hinner stoppa i mig ;)

      Även om vi inte har exakt samma mål och inte kommer göra på samma sätt vore det absolut roligt att dieta tillsammans :) Vi får väl se hur det utvecklar sig.

      Radera
    7. Där har du helt klart en poäng, var dom "onyttiga" okej att äta dagligen hade dom antagligen smakat som vilket bakverk som helst!

      Hehe, det kan ju vara positivt. Jag har "jour" så kommer iaf vara nykter juldagen->nyår mot hur min julledighet annars brukar spenderas... alltså båda ätandes och förbannat onykter. Så jag kan nog spara lite kalorier mot tidigare år ;)

      Ja men precis, vi kör ju lite annorlunda approach till det här med kostupplägg, men det behöver ju inte betyda att slutresultatet blir annorlunda. Återstår att se hur det blir som sagt, den dagen den sorgen ;)

      Ps. Jag hatar kcalunderskott rätt hårt just nu! Ds.

      Radera
    8. Har vi det lugnt på jobbet finns det risk att jag äter en hel del. Chefen beställer nämligen alltid julmat till oss samt köper godis så det ska räcka över hela helgen. Vi är sjukhusets största avdelning så ja, det blir en hel del käk som bara finna där, fritt tillgängligt...

      Förstår att du är less, 100 dagar är ju inte direkt en quick-fix. Du ska vara stolt över dig själv :)

      Radera
    9. Jaha, du har också sån tur att det bjuds friskt på jobbet ;) Då får du nog din beskärda del ändå, för julmat är ju gott även om det mesta egentligen är helt vanlig husman som man lika gärna kan äta när som helst (jag äter varken sill, syltor eller annat "udda")

      Hehe, nej detta var en regelrätt deff för en gångs skull så växte ett par centimeter när jag imorse skrev in den i historieboken ;)

      Radera