fredag 9 november 2012

Protein-saffrans-muffins med frosting!

Detta recept är en "tribute" till signaturen Gurkyngel på kolozzeum.com/forum, då hon till att börja med vann en utmaning mot mig i "först till 4 min planka" (grattis än en gång, grymt jobbat!) och då hon med sina recept på sin blogg inspirerat mig i allra högsta grad, utan tvekan är värd ett recept med hennes prägel i sig!

Sen börjar det lacka mot jul, så temat på smaksättningen passar enligt mig in ypperligt i tiden ;)


Ingredienser:
100g Milbona kvarg 0,5%
100g Ägg rått
100g Äggvita
100g Philadelphia Light 12%
40g Whey FX Creamy Vanilla
15g Pofiber (Semper)
95g Morot
80g Äpple m skal
Bakpulver
Saffransarom
Vaniljarom
Stevia



  • Börja med att väga upp 2 hela ägg och 1dl äggvita, tillsätt cirka 1 dl Stevia. Vispa pösigt! (jag äger ingen elvisp så kör förhand med ballongvisp)


  • Riv ett äpple grovt, medans moroten rivs fint. Tillsätt kvargen och vispa till en jämn smet!



  • Väg upp det torra, häll ner i bunken med det blöta och tillsätt 2 korkar saffransarom (var försiktig med denna, är väldigt starkt!). Vispa runt lite snabbt så det blir en "homeogen" smet!

  •  Häll upp i lämpliga formar, mina fylldes med cirka 1 dl smet i sk amerikanska muffinsformar.


  •  Grädda cirka 18-20 minuter @ 175 °C i mitt av ugnen. Ta ut och låt svalna under en handduk!



  • Blanda 100g philadelphiaost, 1,5 msk Stevia och 1 kork vaniljarom till en jämn smet (vaniljsmaken blir väldigt stark, så passa er där!)


  • Klicka ut frostingen på muffinsen när den svalnat!

  • Jag valde att toppa med lite kardemumma och kanel, vilket defintivt höjde smaken!

OBS! Som vanligt så är tiden i ugnen svår att säga vad som passar i just er ugn, jag körde exakt 18 min & 25 sekunder och gjorde ett sticktest innan jag tog ut dom och då var dom ej "torra"!

Totalt / per 100 gram:
659 / 116 kcal
76g / 13,4g  protein
31g / 5,5g kolhydrater
25g / 4,4g fett

Smakbetyg: 4,5/5

Kommentar:
Finns verkligen inget att klaga på, lite lätt kladdig i mitten (som planerat) och smakar rent ut sagt gudomligt och utan tvekan det godaste "nyttiga" bakverk jag gjort i mitt kök!

Den är ganska matig/stabbig (tackvare både morot och äpple?) så en hel sats mättad faktiskt förvånansvärt bra trots att dom 8 muffins jag gjorde försvann på under 10 min :D

2 kommentarer:

  1. Så himla gott med saffran! Tack för det! Var hittade du receptet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mm, mums!

      Detta är ett helt eget recept, även om det har tydliga influenser från kvinma receptet är tillägnat till.

      Alltså gobitar från tidigare bakverk/recept jag gjort + nytänk = bullseye!

      Radera