söndag 11 november 2012

Dagens kost





  • Brunch: Omelett på 4 ägg, big-ass kycklingfile, grönsaksmix toppat vit & röd kebabsås.
  • Söndagsmiddag (fastnade ej på bild): Klyftpotatis, lövbiff, bea (både varm + lommanders), vitlökssmör, sallad. Efterrätt blev både ostkaka och chokladpudding. Lyckades även få ner ett par belgiska tryfflar, chokladpraliner (snodda från syrrans godispåse), winegumm, pepparkakor, chops och några cheeseballs innan söndagsmiddagen var avklarad!
  • Pricket över iet: 500g keso, saffransarom, havreflingor, müsli, rispuffar, torkade tranbär, flytande honung toppat med lite kardemumma!

Gick med andra ord ingen nöd på mig, för jag backade allt för många gånger på söndagsmiddag som för övrigt är den rätt vi i familjen kallar national-middagen pga att det enligt tradition har ätits på helger för att "lyxa till det" så att säga!

Bollar lite siffror i min skadade skalle och slumpgeneratorn spottade ut följande:
3200 kcal
250g protein
300g kolhydrater
100g fett

Låter lite lågt, men samtidigt... när man äter enligt periodisk fasta så överskattar man lätt intaget för känns som väldigt mycket mat på kort tid när det i själva verket kan vara "normalt" bara att jag äter lika mycket på 1h som övriga gör på 5-6 måltider!

Bröt för övrigt fastan runt 13-tiden och åt mitt sista mål runt 20-tiden så höll mig inom ramarna för periodisk fasta även om det blev en tidig fastebrytare!

2 kommentarer:

  1. Hej!

    Har en fråga som egentligen inte har något med just detta inlägg men frågar ändå.

    Hur räknar du om du gör marinad till t.ex. kyckling?

    Jag brukar göra en med kryddor + sweet chili + vitlöksklyftor + soya osv. Själva marinadens kcal är inte svår att räkna ut men eftersom kycklingen inte suger åt sig i närheten av allt så vet jag inte hur mycket jag ska räkna mina kycklingar på.

    Just nu tar jag bara 130kcal / 100g (kyckling i ugn) och sen fyller jag inte upp dagsintaget helt utan utelämnar ~50 kcal.

    Hur gör du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du ställer denna fråga, då detta var något jag skrev om precis när jag hade startade bloggen:

      http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/09/energiinnehall-foreefter-tillagning.html

      Så där har du svaret? Jag bortser alltså från marinad-kcalen om det nu är i det närmaste försumbar (vilket det alltid blir, om man nu inte kör väldigt mkt söta tillsatser som tex kcaltäta bbq-såser eller mkt honung)

      Radera