torsdag 1 november 2012

Är kosttillskott nödvändigt?


Jag kan inte annat än känna mig lite stolt, att jag faktiskt är bror till kvinnan som skrivit blogginlägget jag klipp in ovanför, mer om detta kan ni läsa här:

Om det är så att jag har något med hennes mycket kloka tankar att göra ska jag inte spekulera i, men måste säga som så att det är kul att läsa att hon faktiskt tänker helt rätt och önskar samtliga tränande individer (både män och kvinnor) var lika kloka!

Jag har själv redan skrivit lite om ämnet, vilket ni tex kan läsa om här!

Men för att återgå till rubriken...

Är kosttillskott nödvändigt?

- Nej, men för mig är det pga hur jag tränar och äter mer eller mindre omöjligt att uppnå samma resultat utan dessa, utan att behöva tulla på min nuvarande livsstil/livskvalité.

 
Det handlar nog först och främst lite om lathet, men jag anser att man är berättigad att ta hjälp av kosttillskott när man sett till att man har bra koll på kosten. Jag anser mig ha tillräckligt bra koll på min kost och för att slippa ha med mig en herrans massor med matlådor vart jag än går så räddar dessa små burkar mig väldigt ofta!


När jag i måndags hämtade ut ett paket från gymvaruhuset så fick jag med en ny produkt som jag tänkt börja använda, vilket jag egentligen borde ha börjat använda för länge sen. Men har valt att verkligen se till att jag sköter kosten innan nästa pulver köps in istället för att köpa allt jag kan komma över!

Kosttillskottet jag pratar om är kreatin, vilket ni kan läsa mer om tex här!

Vad använder jag för kosttillskott dagligen?

Nu har jag inte börjat använda kreatin än, men tar med detta i beräkningarna och ser till att ta i lite i överkant på samtliga snittintag så skulle en dag kunna se ut så här:
  • 20g bcaa
  • 30g maltodextrin
  • 5g kreatin
  • 2-4st koffeintabletter
  • 2st kapslar omega 3
  • 1st kapsel d-vitamin (625% av RDI)

Vad kostar då detta?

Min uträkning säger att det kostar mig 12,50 kr/dag att äta dessa kosttillskott, vilket då skulle bli cirka 375 kr/månad

Vad skulle detta kosta om jag fick i mig allt via vanlig mat?

Om vi för enkelhetens skull "gör om" bcaa och maltodextrin till kyckling och socker, samt mer eller mindre utesluter det övriga då det är så små mängder så skulle jag behöva äta 100g kycklingfilé och 30g strösocker varje dag och ibland lite fet fisk.

Snabbt räknat så skulle det kosta mig ungefär 6-7 kr/dag, vilekt då skulle bli cirka 210 kr/månad.

Slutsats

Det är alltså nästan dubbelt så dyrt för mig att använda kosttillskott istället för "vanlig" mat. Men 375 kr, relaterat till min matbudget så är det nästan inte ens värt att fundera över om det är värt det eller ej, utan jag kan utan problem fortsätta med mina tillskott förutsatt att jag sköter kosten i övrigt!

Kommentar:
När jag var ny på gymmet visste jag inte ens vad protein gjorde med min kropp, mer än att "byggarna" stoppade i sig detta för att bli stora.

Jag har alltså varit en av dom som fallit i fällan och jag har provat alla möjliga pulver som tex måltidsersättare, fettbrännare och gud vet vad och nu i efterhand skäms jag nästan för hur naiv och idiotisk jag var när jag aldrig ifrågasatte varför jag stoppade i mig detta utan föll främst för gymgrossisternas fina marknadsförningsknep samt lyssnade snällt på "bättre vetande"!

Har ni någon gång funderat över vad allt ni stoppar i er gör mer er kropp och vad det utslaget över tex ett år kostar er? Eller köper ni "anabolic beast" för att ni vill bli stora eller "female protein" för att ni som tjej är rädda för att vakna upp som hulken en dag?

Kunskap är makt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar