måndag 26 november 2012

Då kör vi? - Leangains is ON!

Kan inte komma på något vettigt svenskt ord, som inte låter svengelsk, som rubrik. Men det jag syftar på med rubriken är mitt nya kostupplägg som syftar till att jag sen den 14/11 inte längre deffar och har tänkt att främst se till att öka min fettfria massa. (brukar gå under namnen lean massing/gains eller bulk på diverse träningsforum)

Har jag riktigt tur så kan jag rentav sänka min kroppsfettprocent medans jag går upp i vikt, men detta är nog enbart en utopi med tanke på att jag inte orkar leva ett så optimalt liv utan tänkte enbart försöka minimera mängden fett jag lägger på mig!

Hur har det gått, nu nästan 1,5 vecka efter avslutad deff?



Imorse vägde jag in på rekordhöga 84,1 kg mot deffavslutets 82,2 kg, men då jag inte nog med ett ökat kcalintag även började ta kreatin så är det på tok för tidigt för att säga exakt vad denna viktuppgång består av men mest troligt 90% vätska/bukfylla för hade en "ätarhelg".

Det jag främst kommer kolla på är hur snittvikten över 7 dagar ser ut och här har vi senaste tiden:


v. 44: 82,94 kg
v. 45: 83,13 kg (+0,19)
v. 46: 82,01 kg (-0,93)
v. 47: 82,51 kg (+0,50)

inom () är alltså skillnaden mot vecka 44, vilket då visar på att jag ökade 0,5kg förra veckan. Vilket troligen inte är så långt ifrån sanningen, men det handlar om ökade glygkogendepåer och ej fett för träffade nästan exakt ett +/- 0 gällande kcal in vs ut!

Vecka 48

Denna vecka kör jag igång med min sk bulk i full skala och det är när denna vecka är avklarad som det ska bli intressant och se vad snittvikten landar på, för bör mest troligt vara mättad av kreatin och vant kroppen vid det ökade intaget av kalorier!

Som vanligt så höftar jag inte hej vilt utan planeringen är rentav viktigare nu under uppbyggnadsfasen jämfört med under deff, då tanken är att jag ska slippa deffa bort allt för mycket onödigt fett sen när jag ska lyckas med det som jag valt sätta som ett slutgiltigt mål med min viktresa och dessutom rubrik på denna blogg!

Denna vecka är alltså planerad ganska så minutiöst både gälannde kost och träning






Då detta är resultatet av helgens matlagning, >3kg risgrynsgröt och 1kg ugnspannkaka.



Sedan lagade jag ju denna rackare förra helgen, där jag har två matlådor kvar i frysen.


Detta tillsammans med 400g tinad laxfile gjorde att jag fick till ett funktionsdugligt upplägg för måndag till torsdag gällande måltider. Passar även på att tömma frysen så att jag framöver kan börja äta lite mer varierat och roligt då jag inte längre behöver tänka deff-mat vid matlagningen!

Vad som ska ätas på fredag till söndag är just nu fritt fram med tänket "as long as it fits your macros", vilket för er som kanske inte är lika internet-kostforum-skakade som mig innebär detta att jag kan äta det jag känner för så länge jag ligger inom ramarna för vad mitt nuvarande kostupplägg säger att jag borde äta. Pizza, glass, godis, kyckling eller broccoli och kvarg... ja whatever floats my boat!

Träningsmässigt hade jag tänkt mig

  • Måndag: FortGjort Yoga Dans + Funktionell Träning
  • Tisdag: Pass B
  • Onsdag: FortGjort Box + Dans
  • Torsdag: Vilodag (yoga)
  • Fredag: Pass A
  • Lördag: FortGjort eller löpning beroende på väder
  • Söndag: Vilodag (yoga)

Blir alltså bara 2 styrketräningspass enligt mitt träningsupplägg, då jag valde att köra Pass A igår och ville sedan synka så jag kunde få Pass A på fredag då jag ska träna med en polare! :)

Planering när den är som bäst?

Då kör vi, mot ökad styrka och muskelmassa!


5 kommentarer:

  1. Har ingen tvivlan om att du kommer lyckas lika bra med din bulk som med din deff :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, kul att du tror på min förmåga åtminstone... vi får se hur detta utspelar sig om ett par månader om jag blivit mer biff eller ej ;)

      Är för övrigt taggad inför fredagens lunchpass med dig, för hoppas du inte glömt bort det + att du är hel i kroppen då!

      Radera
    2. Härligt! Jag har inte glömt. Ska bli kul :)

      Radera
  2. Hur gör du risgrynsgröten? =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget hemligt knep, receptet hittar du på påsen du köper i affären ;)

      Just denna är dock ännu mer proteinfattigare än orginalreceptet då jag körde 50-50 lättmjölk-mandelmjölk så blev 82% kolhydrater ^^

      Radera