tisdag 4 december 2012

Dagens kost




  • 1L yoghurt med kanel, sötströ och funlight.
  • Fläskpannkaka med lingonsylt
  • Rågflingegröt med jordnötsmör, äggvita, keso & tinade bär + massor med smaksättare!

1000g Mild Lättyoghurt 0,5%
500g Mellanmjölk 1,5% fett berik med A- och D-vitamin
35g Fiberhavregryn (Garant)
112g Ägg rått
135g Vetemjöl bagerivetemjöl berik
10g Smör 80% fett
126g Rökt skinka gris fett 3%
100g Lingonsylt lågkalori
100g Rågflingor (AXAs)
50g Jordnötssmör Crunchy (Green Choice)
125g Blåbär frysta
250g Keso färskost fett 4%
100g Äggvita

Totalt:
2569 kcal
182g protein
268g kolhydrater
78g fett

Kommentar:
Ätfönster mellan kl 15.35-20.25.

Bra vilodagskäk ur mättnadssynpunkt, dock lämnade näringstajmningen lite mer att önska, men när man inte kommer hem förrän kl 19.10 finns det inte mycket att göra åt saken och dagar som dessa man är glad att man fastar och slipper tänka på hunger!

6 kommentarer:

  1. Ur ett leangains perspektiv är väl inte detta opti då du bör äta lite kolisar och högre fett på vilodagen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt korrekt!

      Men nu kör jag inte leangains ala berkham längre utan PF/IF med vad man kallar "lean massing" split på tränings och vilodagar så handlar bara om +20E% respektive -10E% på dessa dagar och det som skiljer är kolhydraterna (dock inte slaviskt följande men riktmärken)

      Mer om detta kan du läsa här:
      http://quattrojimmy.blogspot.se/2012/11/nytt-kostupplagg.html

      Radera
  2. Spännande, tycker det är kul att följa din blogg! Får man fråga varför du inte längre vill cykla (heter det så på svenska?) carbs/fat - det finns ju bevisligen hormoniella fördelar att göra så?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack :)

      Min kropp behöver fett för att fungera optimalt och pga LG-tänket och allt för många träningsdagar så hade jag under 100 dagar ett snitt UNDER vad som är lämpligt.

      Så då kände jag att det var dags att tänka om och då hålla protein- och fettintaget fast och "justera" kolhydraterna efter aktivitetsnivå. Blir ju en cykling av kalorier nu istället för makros så att säga.

      Sen kan jag ärligt talat säga att det skulle kännas småtufft att trycka 3600 kcal med LG-makros varje träningsdag:
      180g protein
      >570g kolhydrater
      <50g fett

      För 80-90% av kolhydrater äts (i dagsläget) efter träningpasset inom 60min!

      Slutord:
      Jag gillar att prova nytt och hoppas detta i slutändan blir en sk "leangain" för viktuppgång är planen pga att det är 3dagar med +20E% och 4 dagar med -10E%!

      Ville även råda bot på min fetträdsla, både dietärt och fysiskt!

      Om jag inte svarade på din fråga till fullo så är det bara hojta till så ska jag försöka förklara lite bättre ;)

      Radera
  3. Bra svar! Som jag tolkar leangains så är fördelen med att hålla fettet lågt på träningsdagar är att allt fett du äter lagras iomed att det ligger kalorimässigt över vad din kropp förbränner. Och på vilodagar så förbränns fettet du äter pga underskottet.

    Jag kör själv leangains, men något mellanting mellan deff & recomp, har tänkt att starta en blogg själv mest för att dokumentera. Du kanske kan ge lite synpunkter på mitt schema?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!

      Ja det är precis vad tanken är bakom att äta enligt LG, sen hur det funkar i pratiken är enligt mig nästan omöjligt att ta reda på. Därav att jag provar ett nytt upplägg och utvärderar om jag fortfarande kan leangaina fast med mer jämna makros på träningsdagar/vilodagar!

      Okej, låter intressant! Jag tittar gärna på ditt schema, om du vill får du gärna maila mig för enklare att läsa/kommentera då.

      E-post: quattrojimmy@gmail.com

      Radera