tisdag 4 december 2012

Lussekatter / Saffransbröd

Vissa bakverk är för bra för att förstöras med diet-fasoner, men jag bestämde mig för att åtminstone spara in några kalorier mot ett orginalrecept utan att på något sätt riskera att tappa smakupplevelsen!

Ni som tror ni ska få se ett sk "nyttigt" recept kan alltså sluta läsa här!


Ingredienser:
50g jäst
150g smör
1g saffran (2 påsar)
2 dl Stevia (ICAs)
5 dl mjölk 1,5%
250g kesella 1 %
1/2 tsk salt
55g ägg (1st)
1200g vetemjöl (ca 20 dl)

OBS! Jag avskyr russin i bakverk så för er som gillar detta otyg, stoppa i dessa innan gräddningen!


  • Smula ner jästen i en bunke. Smält matfettet, rör ner saffranet i det smälta matfettet och tillsätt mjölken och "värm" degspadet till ca 37˚C.


  • Rör ut jästen i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, socker, kvarg, salt och ägg.


  • Arbeta i nästan allt vetemjöl (säg 19dl) och arbeta degen ca 5 minuter i maskin eller 10 minuter för hand. Strö lite mjöl över degen. Låt den jäsa under bakduk cirka 40 minuter.



  • Ta upp degen på en mjölad bänk. Knåda ev. i resten av mjölet (jag behövde tillsätta cirka 1 dl)



  • Baka ut degen till lussekatter. 
  • Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper. 
  • Låt jäsa under bakduk cirka 30 minuter.
  • Sätt ugnen på 225˚C.
  • Pensla med uppvispat ägg.


  • Grädda mitt i ugnen 8-10 minuter.



  • Låt svalna på galler övertäckt med bakduk.

Då jag inte hade gjort lussekatter innan så tog det ett par plåtar innan jag fick till tekniken och storleken är således väldigt varierande, men dom små väger mellan 35-40g/st så denna deg ger ungefär 50-55st bullar!

Nu har jag inte varit 100% slavisk i uppvägandet av mjölet, men har gjort ett försök att se vad dessa rackare innehåller för näringsvärden och kom fram till följande!

Totalt:
5792 kcal
188g protein
888g kolhydrater
153g fett

Per 100 gram:
302 kcal
9,8g protein
46,3g kolhydrater
8,0g fett

Hur står sig då denna deg mot konkurrenterna när det kommer till näringsvärden?


Slv's saffransbröd:
304 kcal
6,8g protein
47,9g kolhydrater
8,9g fett


Skogaholms Lussekatter
320 kcal
8g protein
54g kolhydrater
7,5g fett

Kommentar:
Smakmässigt vågar jag påstå att det är helt omöjligt för en ovetande att känna av att det är stevia istället för strösocker, så kan varmt rekommendera detta recept och för er som nu gillar russin går det så klart bra att stoppa i dessa innan gräddning ;)

Kan redan nu komma på flera varianter på förfining om man vill spara in ytterligare kalorier, för har mer eller mindre tagit ett traditionellt recept och finns bland annat degar med enbart 100g smör på samma mängd mjöl så finns finns helt klart kalorier att spara. Men är det värt chansen att tappa smaken? Inte enligt mig!

Ps. Är ni nyfikna på varför man ser strösocker och saffranslängder på några av bilderna så hittar du svaret här! Ds.

2 kommentarer:

  1. Måste testa att baka m Stevia nån dag!

    Annars håller jag med dig fullständigt om russin! Örk!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Själv förvånad över hur pass bra det blir (även om socker alltid kommer vara socker), är ju även ett pluss när man tar 1 dl stevia istället för 1 dl strösocker så behöver man inte krångla till recepten ;)

      Hehe bra där, avskyr det mesta i fruktväg som är i bakverk/bröd för blir ofta så slemmigt. Jag äter däremot mer än gärna torkad frukt separat :)

      Radera