söndag 16 december 2012

Saffransbiscotti utan tillsatt socker

Då jag likt mina saffransbröd hade i åtanke att kunna bjuda en i familjen som ej vill äta mer socker än nödvändigt (diabetiker) så gjorde jag slag i saken och provade även denna gång med Stevia istället för socker!


Det som skiljer detta recept mot dom flesta andra är nog valet av nöt, men i övrigt inte wild and crazy!

Ingredienser:
100g Smör
0,5g saffran (1 påse)
1,5dl Stevia (ICAs)
122g Ägg (2st)
300g Vetemjöl (ca 5dl)
1tsk Bakpulver
100g Cashewnötter (ca 1,5 dl?)












Sätt ugnen på 175 °C.

Smält smöret i en kastrull som du sedan löser upp saffranet i. Häll ner smöret i en bunke och låt svalna. Rör ner äggen och Stevian.


Blanda mjöl och bakpulver. Hacka nötterna i lämpliga bitar. Rör ner nötterna och mjölblandningen och arbete ihop allt till en deg.

Dela upp degen i 4 bitar och forma till valfri storlek. Jag gjorde dom lite väl breda så fick dela dom flesta i 2 delar på längden, så skulle rekommendera er att göra dom betydligt mer långsmala! Lägg dem på bakplåtpapper och grädda i cirka 15 minuter.






Sänk ugnstemperaturen till 100 grader.

Låt dom svalna något innan du skär upp dom i snittar, för extra längd skär degen parallellt! Vänd dom så snittytan blir uppåt.

Lägg in dom i ugnen och låt luckan stå något på glänt och kör i cirka 1 timme eller tills dom är torra. Tror mina var inne cirka 1h 20min ungefär men går nog att skynda på genom att vända på alla bitarna efter halva tiden!

Totalt:
2518 kcal
63g protein
237g kolhydrater
144g fett

Per 100 gram:
458 kcal
11,5g protein
43g kolhydrater
26g fett

Kakorna vägde totalt cirka 550 gram och då bitarna varierade väldigt i storlek så skulle jag säga att detta blir ungefär 80st små bitar (tog 10st olika stora och dom vägde totalt 70 gram = 7g/st). En bit skulle alltså motsvara ungefär 30-40 kcal!

Kommentar:
Inte det minsta nyttigt bakverk men helt sjukligt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar